Hong Kong City is al twintig jaar een gevestigde waarde in de Warandestraat in Liedekerke. “In 2003 kochten we het gebouw en in datzelfde jaar openden we ons afhaalrestaurant”, vertellen Wing Chau Tang (62), zijn vrouw Xiaoxia Yang (51) en hun dochter Yan-Yin Tang (19). “Alles liep goed, maar in 2019 begonnen de problemen. Moeilijk slapen, last aan ons zenuwstelsel, buikpijn enzovoort. Volgens een specialist was de oorzaak duidelijk: het gevolg van laagfrequent geluid. Meer dan waarschijnlijk afkomstig van een elektrische installatie in de omgeving.”
“Na een test door de politie wisten we wat de oorzaak was, maar er viel niks tegen te beginnen. Zelfs via onze advocaat kwam er geen gevolg. We konden niet anders dan onze zaak te sluiten. Onze gezond leed er te hevig onder. We konden niet meer eten of slapen. Het was een heel lastige, drukkende pijn”, zegt het koppel.
Een studiebureau dat metingen uitvoerde concludeerde ook dat het geluid niet van een toestel of installatie in de woning zelf kwam, maar van buitenaf. Typische bronnen voor het gemeten geluid zijn machines die plots aan- en afschakelen en aan een vast toerental werken, zoals koeling- en warmtepompen.
Trots
Maar het probleem zal mogelijk in de toekomst verdwijnen. “Dat hopen we althans”, klinkt het. “Daarom hebben we beslist om de deuren vanaf 1 februari te heropenen. We hebben iedereen gemist – ook het werk. We komen graag onder de mensen en zonder te werken kan je niet leven. En de vaste klanten misten ons ook. ‘Kan je voor mij geen portie maken?’, kregen we wel eens aan de deur te horen. We verwezen dan naar andere Chinese restaurants in de omgeving. ‘Maar die kunnen jullie smaak niet vervangen’, was telkens het antwoord. Op die twintig jaar zagen we kinderen opgroeien tot volwassen met een mooie job. Zij blijven terugkeren bij ons. Het maakt ons trots op wat we bereikt hebben.”
Warmte
Het gezin heeft het moeilijk gehad. “We hadden geen andere job terwijl twee kinderen studeren”, klinkt het. “De studies waren geen probleem, maar geld voor extra’s was er niet. En dan kwamen de prijsstijgingen na corona en de energiecrisis. De meeste uitgaven ging naar medicijnen en ziekenhuizen. We kampten met stress en zelfs een depressie – vier jaar lang leefden we in een dal. Maar nu zijn we klaar voor een nieuwe start in ons leven.”
“Het zijn de vaste klanten die ons bleven steunen. “Sommigen boden zelfs aan om bij hen te komen logeren”, luidt het. “De mensen zijn echt warm hier. We kennen hen al zo lang dat ze een beetje familie zijn geworden. En ze begrepen ook dat onze gezondheid voor ging. De reacties op onze heropening zijn dan ook positief. Aan ons concept veranderen we niks. We blijven met verse producten werken en bieden dezelfde gerechten aan.”