In 2022 konden startende ondernemers voor de eerste keer deelnemen aan de wedstrijd ‘Win je Winkel’. De winnaars konden een jaar lang een gratis handelspand winnen, naast nog een communicatiebudget, een inrichtingsbudget en een startersbegeleiding bij Unizo.
“De eerste editie was een groot succes met meer dan 40 inschrijvingen”, herinnert zich schepen van Lokale Economie Johan Servé (Vooruit). “Uiteindelijk duidde een jury vier winnaars aan. Van die vier zijn er twee winkels nog steeds open: boekenwinkel Boek! in de Melkstraat en kledingszaak So Fetch in de Klinkaart. Ook de tweede editie vorig jaar leverde vier winnaars op maar helaas zijn van die winkels geen enkele meer open.”
“Ja, we zijn zeker tevreden over het effect van de wedstrijd Win je Winkel, zeker met de eerste editie. Maar ondertussen heeft de wedstrijd ook een aantal verbeterpunten bloot gelegd”, zegt Johan Servé. “Daarom hebben we het reglement herbekeken samen met de Raad voor Lokale Economie, de provincie Vlaams-Brabant en Unizo. De wedstrijd Win je Winkel werd omgevormd tot de wedstrijd Win je Zaak.”
Wijzigingen in het reglement
“Het doel blijft hetzelfde: de leegstand in het handelscentrum doen afnemen. Maar op enkele punten zijn er zaken veranderd”, zegt Servé. “Zo staat de wedstrijd niet enkel meer open voor winkels maar ook voor horecazaken. Startende ondernemers kunnen een maximale subsidie krijgen van 15.000 euro. 5.000 euro is een starterssubsidie om de opstartkosten te dekken, 10.000 euro is bedoeld als huursubsidie om de huur van een pand te dekken. Vroeger kregen de starters dit bedrag in een keer. Dat doen we niet meer. Nu krijgen ze bij de start de helft van de subsidie. Het tweede deel volgt na een gunstige evaluatie wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet de winkel vlot toegankelijk zijn, de winkel moet minstens vier dagen per week open zijn, deelnemen aan koopjesdagen en de voertaal moet het Nederlands zijn.”
“Waar we vroeger de wedstrijd een keer per jaar uitschreven, hebben we voor startende ondernemers nu vier data per jaar waarop ze een dossier kunnen indienen: op 10 januari, 10 april, 10 juli en 10 oktober. Bij het voorstel blijft een goed businessplan zeer belangrijk maar de jury kijkt ook naar motivatie, haalbaarheid en de meerwaarde die de zaak kan bieden voor het handelscentrum”, zegt de schepen.
“Wie als winnaar wordt uitgeroepen en zijn droom kan realiseren, moet binnen de drie maanden zijn winkel of horecazaak openen. Bij grote werken of door bijzondere omstandigheden kan het schepencollege eventueel wel een afwijking toestaan.”
Eenvoudiger en toegankelijker voor starters
“De stad heeft nog steeds een aantal handelspanden in zijn portefeuille waar met de eigenaars afspraken zijn gemaakt en waaruit starters dan een pand kunnen kiezen. Nieuw is dat ze ook een ander pand kunnen kiezen maar dan moeten ze wel zelf met de eigenaars over de huur negociëren”, zegt Servé. “Al die aanpassingen moeten voor zorgen dat de wedstrijd eenvoudiger en toegankelijker is geworden. Anderzijds maakt het ook een sneller ingrijpen vanuit de stad mogelijk als zaken helemaal fout lopen.”
Halle heeft voor de wedstrijd Win je Zaak voor 2025 een bedrag van 60.000 euro uitgetrokken, goed om vier starters met een winkel- of horecapand op de rails te zetten. “Mocht dit bedrag ontoereikend blijken, kan het volgende stadsbestuur dat budget natuurlijk altijd aanpassen”, besluit de schepen.
Het nieuwe reglement voor Win je Zaak werd dinsdagavond op de allerlaatste gemeenteraad van deze legislatuur unaniem goedgekeurd. De eerste manche van Win je Zaak opent al op 1 december. Op 10 januari maakt de jury al de eerste winnaar(s) bekend.