Chizou-oprichters Michael en Illana ontwikkelden de geraspte kaas om in te spelen op de veranderende consumptiepatronen van de Belg. “We realiseerden ons dat, na rund en lam, kaas het 3e voedingsproduct is in termen van CO2-voetafdruk”, zegt Illana. “Er zijn ondertussen veel alternatieven voor vlees, maar minder voor kaas. Dus besloten we daar iets aan te doen.”
Het gamma van geraspte kazen bestaat uit drie varianten: Chizou voor pasta, Chizou voor pizza’s en Chizou Tex-Mex. Ze zijn allemaal gemaakt met bloemkool- en kikkererwteneiwitten – een wereldprimeur. Volgens het bedrijfje hebben de kazen een romige en smeltende textuur en kunnen ze zelfs gegratineerd worden.
Michael en Ilana hopen met Chizou een grotere groep te overtuigen om hun kaasverbruik te veranderen, door stap voor stap meer groenten in hun maaltijden op te nemen. Michael voegt toe: “Er wordt vaak gezegd dat kaas het moeilijkste product is om deze verschuiving te realiseren. Door Chizou te gebruiken en te proeven, zul je zien dat het eten van groenten nog nooit zo eenvoudig en lekker was!”
Chizou is voorlopig enkel nog online te bestellen, maar daar komt heel binnenkort verandering in. De drie soorten Chizou, in zakjes van 150 gram, zijn vanaf 25 augustus immers verkrijgbaar bij Delhaize.