In Leuven viel maandag het doek over de tweede editie van RestoBOB. In december lanceerde de stad in samenwerking met 36 restaurants de campagne voor verantwoord rijgedrag na een avondje uit eten. De eetgelegenheden boden veilige chauffeurs een alcoholvrij alternatief op de kaart aan.
Het win-winaspect was de centrale boodschap van de campagne. Zowel het restaurant als de klant zou baat hebben bij een alcoholvrij aanbod op de menukaart en positieve aandacht voor de veilige chauffeur. “De beloning voor de Bob en de focus op het alcoholvrije aanbod zorgden voor een positief verhaal zonder een belerende boodschap. Dat bleek enorm belangrijk voor het draagvlak”, zegt schepen van Sociale Zaken Bieke Verlinden.
Timing
Uit wat die beloning precies bestaat, is ook na afloop van de campagne onduidelijk. Tenzij enkele gadgets daar voor doorgaan. Elk deelnemend restaurant kon een kortingsbon verloten voor een etentje in zijn zaak. Geslaagd als waardering voor de Bob maar een beloning?
“Dit jaar stapten meer restaurants in het RestoBOB-verhaal”, stelt schepen van Horeca Erik Vanderheiden. “Ook de timing van de campagne was dit jaar beter. Die viel samen met de eindejaarsperiode en Tournée Minérale.”
RestoBOB werd mee mogelijk gemaakt door De Lijn, Vias, Assuralia en de Belgische Brouwers. “Het groeiende aantal deelnemers doet vermoeden dat ook restaurants overtuigd geraken van de meerwaarde van een alcoholvrij alternatief”, zegt de stad Leuven. Nu het ook nog lekker vinden.