Hoewel de start succesvol was, koos Mireille Boyen er al enkele maanden geleden voor om haar wellnesszaak Bee-Zen in Landen te sluiten. “Ik heb gehuild, ik ben boos geweest, ik heb wakker gelegen, zowat elk gevoel is de revue gepasseerd”, vertelt ze. “Maar een sluiting was de juiste beslissing, want ik wilde de energiekosten niet doorrekenen aan de klanten of aan kwaliteit inboeten.”
“Het buitenzwembad een heel jaar door verwarmd houden, vergt 3.000 liter propaangas per jaar”, gaat Mireille verder. “En dan heb je nog de kosten voor elektriciteit voor de rest van de wellness, die ook 24 uur op 24 uur draait. Al snel bleek dat de kosten vier of vijf keer hoger zouden zijn. De reserves waren al op na tien maanden gedwongen sluiting door corona. Ik stond met mijn rug tegen de muur. Ik heb de eer aan mezelf gehouden en heb niet op een faillissement gewacht. De wellness is intussen omgebouwd tot serviceflat voor mijn ouders. Ikzelf ben een dagopleiding gestart voor goudsmid en juwelenontwerper.”
Jacuzzi
Bij Sauna Vitacuzzi, in de Wittevrouwestraat in Herent, loopt het zo’n vaart niet, maar ook daar ziet men de energiefactuur serieus omhoog schieten. “Normaal gezien betalen we 20.000 euro per jaar, terwijl dat nu wellicht rond de 100.000 euro zal liggen”, legt zaakvoerder Koen Everaert uit. “Nu voelen we helaas ook nog dat de klanten weg blijven. Een saunabezoek is niet levensnoodzakelijk, dus als klanten besparen, is het wel op zulke luxe. Doordat het erg rustig is, staan er ook personeelsleden op technische werkloosheid.”
Voorlopig is Vitacuzzi echter nog geopend. “Als de prijzen echt nog verder de hoogte ingaan, is er wel een mogelijkheid dat we ons verwarmd buitenzwembad tijdelijk sluiten”, gaat Koen verder. “Dat zou voor ons een besparing van twintig procent zijn. Al willen we niet dat er nog meer mensen wegblijven. Jacuzzi’s sluiten, is dan weer niet haalbaar. Meer dan de helft van de klanten wil echt niet zonder.”
Oorlog
Vitala Beauty & Wellness in Leuven blijft voorlopig kalm. “Het is niet mijn ding om te panikeren, maar ik moet wel zeggen dat het momenteel rustiger is dan gewoonlijk”, zegt zaakvoerster Svetlana Jokic. “Wij hebben nog geen eindfactuur ontvangen, maar los daarvan proberen we daarbij wel de hinder voor onze klanten te beperken. Onze zaak draait goed en bestaat al 24 jaar, dus daardoor zijn we enigszins gewapend tegen zulke situaties. Ik vind het natuurlijk erg voor andere wellnesscentra die echt in de problemen zitten.”
Desondanks wordt er wel overwogen om maatregelen te nemen. “We bekijken of het nodig is om de prijzen eventueel te verhogen, maar dat hangt natuurlijk van onze eindfactuur af”, aldus Svetlana. “Apparaten afkoppelen, dat zien we sowieso niet zitten. We willen dat de klanten nog altijd van alle faciliteiten kunnen gebruikmaken, en zo de nodige ontspanning kunnen vinden. Ik probeer steeds positief te blijven. In Bosnië maakte ik ooit een oorlog mee. Ik ben banger voor een nieuwe oorlog dan voor stijgende energieprijzen. We komen er dus wel uit en hopelijk op een goede manier voor iedereen.”