LEUVEN/HALLE – Op het Researchpark Haasrode opent tegen het bouwverlof een nieuw servicestation. Behalve de klassieke brandstoffen zet uitbater DATS 24 sterk in op CNG en elektriciteit. Op termijn kan je er ook waterstof tanken. Het zal het tweede geïntegreerde waterstoftankstation van Europa worden, na dat in Halle.
Op de hoek van Grauwmeer en de Geldenaaksebaan staat momenteel nog een gebouw in gele crêpe. Niet lang meer want tegen het bouwverlof zal het pand plaats hebben gemaakt voor een gloednieuw servicestation van DATS 24, een dochter van de Colruyt Group. Naast de klassieke brandstoffen zullen gebruikers er terecht kunnen voor CNG en het snelladen (50kW) van hun elektrische/hybride voertuig. Maar ook rijders op waterstof kunnen al beginnen aftellen want in de loop van volgend jaar is een geïntegreerd waterstoftankstation een feit, de tweede in Europa na dat in Halle.
Switch maken
De bouw van het nieuwe servicestation past in het verduurzamingstraject dat het bedrijvenparkmanagement van Haasrode doorloopt richting de nuluitstoot. Manager Marjanne Migom hoopt met de komst van een elektrische snellader, CNG en waterstof de bedrijfsvloot verder te vergroenen. Partner Colruyt Group die op het park al actief is met Collect&Go, Colruyt Group Academy en informaticadiensten, deelt die visie en wil een voortrekkersrol spelen. “Wat betreft de collega’s is het zo dat ongeveer de helft van alle medewerkers die over een firmawagen beschikt, gekozen heeft voor een duurzaam alternatief. CNG staat absoluut op kop wat dat betreft, maar intussen zijn er ook al 11 collega’s die met een waterstofwagen rijden, en een 20-tal met een batterij-elektrische wagen.”, aldus PR-manager Maarten Van Houdenhove van DATS 24. “Met het nieuwe tankstation zullen er nog meer impulsen volgen om de switch te maken naar alternatieve energiebronnen. Zowel intern binnen de Colruyt Group als extern bij de bedrijven en particulieren.”
Workshop
Na de opening van het nieuwe servicestation zal Colruyt voor de bedrijven op het park een workshop “Groener de baan op” organiseren. Daarin ontdekken deelnemers hoe ze hun mobiliteit kunnen vergroenen als ze opteren voor een eigen voertuig. Volgend op de informatiesessie kunnen ze zowel met CNG-wagens als elektrische-en waterstofwagens testrijden.
3 miljoen
De hele operatie past in het plan van CEO Jef Colruyt om de komende vijf jaar 35 miljoen euro te investeren in de waterstofeconomie. Hierin zitten ook de vijf geïntegreerde waterstofstations in Halle, Leuven, Wilrijk, Luik en Gent. Voor de financiering trekt Colruyt de beugel wijd open en komt het Europese Interreg Vlaanderen-Nederland, Waterstofregio 2.0 voor een aanzienlijk bedrag tussen in de kosten. Met de bouw van het station is 3 miljoen euro gemoeid.
Mobiliteit
Tijdens de voorbereidingen van het project werden bezorgdheden geformuleerd rond de doorstroming van het verkeer en de mogelijke conflicten tussen fietsers en auto’s. “Wij delen die bezorgdheden en zullen de zaak op de voet volgen”, aldus nog Marjanne van het bedrijvenparkmanagement. “Indien nodig zal er samen met de stad Leuven en Interleuven naar een oplossing worden gezocht.”