Op Brucargo, het vrachtgebied van Brussels Airport in Melsbroek (Steenokkerzeel) en Diegem (Machelen), passeerde dit jaar meer dan 500.000 ton cargo de revue. Het is de eerste keer sinds 2008 en de verhuis van het Europese verdeelcentrum van koerierbedrijf DHL naar het Duitse Leipzig dat die kaap gehaald wordt op de vrachtluchthaven.
De grens van 500.000 ton vracht werd al eerder deze maand overschreden. De luchthaven in Zaventem verwacht het jaar af te sluiten met een groei van ongeveer tien procent tegenover 2016. Toen werd ruim 494.000 ton cargo behandeld.
De eindbalans zou uitkomen rond 544.000 ton. Dat is nog een heel eind onder het topjaar 2007, toen ruim 783.000 ton vracht verwerkt werd op Brucargo. Koerierbedrijf DHL verhuisde op 1 april 2008 zijn Europese verdeelcentrum van Brussel naar Leipzig. Kwam daarbij dat het aantal toegelaten nachtvluchten in Zaventem verlaagd werd van 25.000 naar 16.000, wat een grote impact had op de cargotrafiek.
De cargocijfers namen daardoor een duik: naar 616.000 ton in 2008 en onder 500.000 ton vanaf 2009). Dieptepunt was 2013, met net geen 430.000 ton. Sindsdien gaat de trafiek weer omhoog. In 2017 was er groei in alle segmenten. Extra langeafstandsvluchten zoals van Emirates, Hainan en Brussels Airlines zorgden voor meer vracht aan boord van passagiersvliegtuigen.
Zaventem verwelkomde eind oktober ook enkele volvrachtmaatschappijen zoals Singapore Airlines, Emirates SkyCargo en Air Cargo Global die moesten uitwijken door het slotplafond op de Nederlandse luchthaven Schiphol. Ook de expressdiensten groeien, onder meer omdat DHL Aviation zijn Brusselse hub de voorbije jaren fors uitbouwde. Midden dit jaar nam het bedrijf een nieuw sorteercentrum in gebruik op Brucargo.