Wie nu naar Vorst Nationaal trekt, merkt meteen dat het er heel anders uitziet dan een paar maanden geleden. De verbouwing, die de nieuwe uitbater Sportpaleisgroep liet uitvoeren, maakte van Vorst een state-of-the-art muziektempel. De renovatiewerken werden uitgevoerd door aannemer Mathieu Gijbels en ABV+ Architecten.
“De verbouwingen aan Vorst Nationaal waren enerzijds ingegeven door onze niet aflatende zorg om de veiligheid van de bezoekers te verhogen”, zegt Jan Jan Van Esbroeck van Sportpaleisgroep. “Dankzij deze ingrepen is de evacuatie van de parterre nu veel eenvoudiger, eenduidiger en sneller. dan voorheen. Wij besparen immers niet op veiligheid. Anderzijds werden de verbouwingen ook aangegrepen om het comfort van de bezoeker te verhogen. Dat werd onder meer gerealiseerd door de bouw van extra drankgelegenheid zowel op parterre als de transformatie van een VIP zone op het balkon naar een zone voor het algemene publiek. We zorgden ook voor een vereenvoudigde circulatie, zo is de bereikbaarheid van de parterre nu veel gemakkelijker. We passen in Vorst voortaan de circulatieprincipes toe van onze andere arena’s: kleur/ bloknummer/ rijnummer/ stoelnummer.”
Volgens Van Esbroeck was de keuze van architect en aannemer snel gemaakt: “ABV+ is onze ‘huisarchitect’ en heeft met ons al de Lotto Arena, de Versuz en het Ethias Theater gebouwd en het Sportpaleis en de Ethias Arena verbouwd. Ze zijn ondertussen vertrouwd met onze inzichten en ons oog voor efficiëntie en veiligheid. Ze waren dan ook de meest voor de hand liggende partner. Die wordt niet meer in vraag gesteld. We hebben het Ethias Theater en de Versuz gebouwd met Gijbels als aannemer en we waren daar uitzonderlijk tevreden over: Goed team, prettig samenwerken, oplossingsgericht denken en rekening houden met budgetten. Men zou voor minder opnieuw voor die leverancier kiezen.”
“De interne renovatiewerken zijn op te splitsen in twee delen”, zegt Herman Verwimp, Marketing & HR Directeur van Mathieu Gijbels.”De bestaande VIP foyer kreeg een nieuwe look door de toog centraal in de ruimte te plaatsen en esthetische elementen te voorzien zoals houten lamellen tegen het plafond en print op de wanden. De zaal en de foyer zijn van elkaar gescheiden zodat er geen licht-en geluidsoverlast is in de zaal.”
“Het tweede deel omvatte de parterre en de zaal. De werken op de parterre zijn gericht op het veilig en comfortabel onthalen en evacueren van de bezoekers. Hiervoor zijn de vluchtroutes voorzien van zowel nieuwe binnen- als buitendeuren. In een deel van de vroegere technische backstage werd een nieuwe foyer gecreëerd. De foyer kreeg een “grunge” karakter door de zichtbaar behouden betonstructuur en de graffitiwerken van de optredende artiesten.