Barry Callebaut Foto: Belga

Vorig jaar nog herstructureringen maar nu investeert Barry Callebaut in extra capaciteit: “We willen hier veel meer chocolade gaan produceren”

Chocoladeproducent Barry Callebaut wil zijn productiesite aan de Brusselsesteenweg in Halle fors uitbreiden. Er komen extra productielijnen om chocolade te maken en men wil zelf cacaobonen gaan verwerken als basis voor de chocolade. Omdat hiervoor extra productieruimte nodig is, vroeg het bedrijf bij het stadsbestuur een planologisch attest aan. Het openbaar onderzoek loopt tot 17 april.

Vandaag heeft Barry Callebaut in België drie vestigingen. In Wieze en in Halle wordt chocolade geproduceerd, de site in Lokeren heeft eerder een opslagfunctie. Barry Callebaut wil de site in Halle opwaarderen tot een productiesite, gelijkwaardig aan de vestiging in Wieze. Het bedrijf wil dat beide sites zo onafhankelijk mogelijk van elkaar kunnen produceren zodat bij problemen op de ene site de andere niet wordt getroffen. Dat gebeurde vorig jaar nog met een salmonellabesmetting in Wieze.

Concreet betekent dit dat de cacaomassa als basis voor de chocolade niet langer kant-en-klaar zal worden aangevoerd maar dat op de site in Halle de cacaobonen tot grondstof voor chocolade zullen worden verwerkt. Daarnaast is er een stijgende vraag naar chocolade, vooral op de Belgische markt, zodat ook die productie van vloeibare chocolade in Halle moet worden opgedreven. In Wieze leunt de fabriek aan tegen een woonzone terwijl er in de industriezone van Halle hiervoor wel nog ruimte is.

Twee extra gebouwen

Om dit mogelijk te maken, voorziet Barry Callebaut de bouw van twee extra gebouwen op zijn bedrijventerrein tussen de Bergensesteenweg en het kanaal. Voor een gebouw om twee extra productielijnen voor het produceren van vloeibare chocolade onder te brengen, kreeg Barry Callebaut in december al een omgevingsvergunning. Maar daar wil het nu graag nog een extra gebouw aan toevoegen voor het verwerken van de cacaobonen tot cacaomassa. Beide gebouwen komen aan de zuidelijke kant van de site, langs de kant van het containerpark van de stad Halle. Eens beide gebouwen gerealiseerd zijn, is het bedrijventerrein van ruim 12 hectare zo goed als volgebouwd.

Voor dat laatste gebouw vroeg Callebaut een planologisch attest aan bij de stad Halle. Het gebouw ligt in industriezone, maar komt ook deels in de groenbuffer. Omdat het hier om voedingsmiddelen gaat, moeten verschillende in- en uitgaande voedselstromen omwille van de voedselveiligheid strikt gescheiden blijven wat extra aanrijruimte voor de vrachtwagens vraagt. Barry Callebaut wil de resterende ruimte van zo’n tien meter na de bouwwerken wel inrichten als bufferzone en voorziet ook een wadi tegen wateroverlast op zijn terrein.

338.000 ton chocolade

Als Barry Callebaut zijn plannen kan uitvoeren betekent dit dat er gevoelig meer chocolade zal geproduceerd worden in Halle. In plaats van 282.000 ton chocolade per jaar worden dit 338.000 ton. Daarnaast voorziet men ook nog eens 50.000 ton cacaoproductie. Barry Callebaut had de investeringen aangekondigd, maar toch is deze uitbreiding verrassend omdat het bedrijf vorig jaar nog een herstructureringsplan op tafel legde waarbij in de drie vestigingen honderden jobs sneuvelden.

Voor Halle was er eerst sprake van 178 jobs die op de tocht stonden maar die kon men na sociaal overleg terugbrengen tot 18 ontslagen. Door het opdrijven van de productiecapaciteit in Halle komen er op termijn opnieuw dertig extra jobs bij. Dat brengt dan het totaal aantal werknemers op de site in Halle bij Barry Callebaut op 530.

Extra vrachtwagens

Door het opdrijven van de chocoladeproductie en het zelf verwerken van de cacaobonen verwacht het bedrijf 5% meer vrachtwagens. Het gaat dagelijks om een totaal van 121 vrachtwagens, of zo’n zeven à acht per uur. Het personeelsverkeer zou niet significant stijgen. Omdat de vrachtwagens meteen aansluiting hebben op het hoofdwegennet via de Brusselsesteenweg en de Alsembergsesteenweg tot op de R0 verwacht het bedrijf geen problemen.

Transport over water is momenteel nog niet aan de orde, ook al ligt het bedrijf langs het kanaal, omdat de voedselveiligheid te allen tijde gegarandeerd moet blijven en de vloeibare chocolade in speciale verwarmde citernes moet worden vervoerd. De logistieke keten is momenteel nog niet op voorzien op transport over water.