Vanuit verschillende hoeken wordt gereageerd op de nieuwe ontwikkeling in het dossier rond het omstreden winkelcomplex Uplace in Machelen. Wij zetten de voor- en tegenstanders op een rijtje.
“Ook een lightversie met tien procent minder winkeloppervlakte blijft een large megashoppingcenter. Daar kunnen we niet in meegaan”, zegt Unizo. Voor de ondernemersorganisatie kan alleen gepraat worden over plannen die een grote breuk betekenen met wat tot vandaag op tafel ligt. “De lightversie is gewoon een klein beetje minder van net hetzelfde”, zegt Unizo-bedrijfsjurist Michiel Verhamme. “De negatieve impact op de mobiliteit en de omliggende handelskernen zullen quasi even groot blijven.”
Voor burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte is een lightversie onverteerbaar. “Dat moet naar gevolgen voor milieu en mobiliteit niet onderdoen voor het volwaardige project”, zegt hij. Het winkelcomplex zou op de gesaneerde grond naast het viaduct van Vilvoorde worden gebouwd en daar heeft Bonte zich altijd tegen verzet.
Voor zelfstandigenorganisatie NSZ blijft een lightversie even schadelijk voor de detailhandel in Vlaams-Brabant en Brussel. “Een draagvlak voor dit megalomaan project ontbreekt nog steeds. Daarom is er maar één juiste beslissing: Uplace afvoeren”, zegt voorzitster Christine Mattheeuws. Zij wil niet weten van een “zoveelste reanimatiepoging”.
“Alleen als Uplace zich beperkt tot twee bollenwinkels, een drogisterij en een café kan dit project voor ons doorgang vinden. Tegen al de rest zullen wij ons juridisch blijven verzetten”, zegt burgemeester van Leuven Louis Tobback. Dit is de allerlaatste stuiptrekking. Ook met een lightversie zal Uplace bijkomend verkeer aantrekken.”
Voor Voka ligt een aanvaardbaar compromis op tafel. Daarmee verschilt de werkgeversorganisatie van mening met de andere ondernemersorganisaties Unizo en NSZ. “Het afgeslankte project biedt nog steeds het voordeel dat het de opwaardering van de verloederde zone kan stimuleren.” Peter Van Biesbroeck, directeur van Voka Vlaams-Brabant, denkt dat het goed is dat in de lightversie vooral gesneden wordt in de kantoorruimte. “Dat genereert vooral veel verkeersbewegingen tijdens de spits. Shoppen zal eerder na de uren en minder met slechts één persoon per wagen gebeuren. Het nieuwe plan is een compromis waarbij we de ontwikkeling van een verlaten zone, jobcreatie en een bijkomende economische impuls kunnen combineren met lokaal draagvlak en aandacht voor mobiliteit en ecologie.”
“Uplace is absoluut nodig om in deze regio werk te creëren voor laaggeschoolden”, zegt burgemeester van Machelen Jean-Pierre De Groef. “Er zijn in Machelen dubbel zoveel arbeidsplaatsen als mensen maar het gaat om internationale bedrijven waar vooral werk is voor hooggeschoolden.”