vrachtwagens

Vollere vrachtwagens door samenwerking tussen concurrenten

Een nieuw logistiek platform moet leiden tot vollere vrachtwagens. De Colruytgroep uit Halle stapt samen met Delhaize en vier bedrijven in het experimenteel project NexTrust.

Het is mogelijk om concurrerende fabrikanten en winkelketens samen te laten werken voor opslag en voor minder ritten te zorgen door beter gevulde vrachtwagens. Dat blijkt uit een test met een gemeenschappelijk en neutraal opslagplatform. De onderzoekers zien ook voordelen voor de mobiliteit en het milieu.

Onder meer koekjesfabrikanten moeten nu het hele land doorkruisen voor vaak kleinere leveringen aan verschillende distributiecentra. Groeiende files maken dat steeds duurder en milieuonvriendelijker. De grote retailers moeten op hun beurt vele kleine leveringen verwerken.

De Belgische koekjesproducenten Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry zijn nu samen met de Delhaize- en Colruytgroep in NexTrust gestapt. Dat is een Europees onderzoeksproject voor een betere logistiek. Concreet werd een fysiek platform opgezet, een magazijn waar de fabrikanten een voorraad kunnen afzetten. Retailers kunnen daarop volle vrachten met de juiste mix van de gewenste producten bestellen.

“De eerste resultaten toonden dat de vrachtwagens vanuit de leveranciers voor 98 procent gevuld vertrokken. Vanuit het platform naar retailers lag het percentage op 89 procent”, zegt Alex Van Breedam. “Dat is veel als je weet dat in Europa een op de vier vrachtwagens leeg rondrijdt en gemiddeld maar voor 57 procent geladen is.”

De winst komt er op basis van inzichten uit de speltheorie. De fabrikant wint omdat de dure kleine transporten worden gebundeld. Hij wordt ook beloond door met leveringen aan het magazijn te schuiven, waardoor er beter kan worden gebundeld. Retailers kunnen besparen door gemengde leveringen in één keer te verwerken en de eigen stocks te beperken.

De besparing neemt toe als meer bedrijven deelnemen. Het potentieel voor een lagere uitstoot is substantieel. Het platform is een bewust neutrale speler, die de commerciële vertrouwelijkheid garandeert. Daardoor kunnen zelfs grote concurrenten samenwerken.