Het Waals gewest heeft al jaren een duidelijke strategie voor de luchthavens van Charleroi en Luik die haar vruchten afwerpt. Voka – KvK Vlaams-Brabant wil zo’n strategie ook voor de luchthavens in Vlaanderen. “Onze luchthavens moeten zich verder kunnen ontwikkelen om volop hun economische en maatschappelijke rol te kunnen spelen”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Vlaams-Brabant. “Er is dringend nood aan een beleid dat uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen. Daarom doen we tien concrete aanbevelingen aan Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).”
Veel opportuniteiten
Zo pleit Voka andermaal voor een stabiel kader voor de vliegroutes, wil het dat Vlaanderen aandeelhouder wordt in Brussels Airport en wil het de luchthavens beter bereikbaar maken. Ook meer samenwerking tussen de Vlaamse luchthavens, onder meer rond duurzame brandstoffen, innovatie en toekomstgerichte ontwikkelingen, staat op het verlanglijstje van het ondernemersnetwerk.
“De luchthavens zijn complimentair. Brussels Airport als motor van de Vlaamse economie en regionale luchthavens blijven cruciaal voor bijvoorbeeld reddingsoperaties van drenkelingen of het snel ter plaatse brengen van organen voor orgaantransplantaties. En er liggen nog zoveel opportuniteiten in het verschiet om in te zetten op het vliegveld van de toekomst….”