1 Credit: Markant.

Daniëlle en Leen overleggen met Koningin Mathilde

LEUVEN/KAMPENHOUT -  Vereniging Markant organiseerde, in het kader van haar professionele netwerk Artemis, een inspiratiebrunch rond creativiteit en veerkracht in moeilijke omstandigheden met Koningin Mathilde. Elf onderneemsters, onder wie Daniëlle Vanwesenbeeck (MASTERmail-Leuven) en Leen Gysen (IPARC-Kampenhout),  deelden hun ervaringen en uitdagingen tijdens tafelgesprekken in Antwerpen. 

Koningin Mathilde stak tijdens de tafelgesprekken de vrouwelijke ondernemers een hart onder de riem door te luisteren naar hun ervaringen en met hen in gesprek te gaan. Meer dan ooit was het afgelopen jaar uitdagend voor ondernemers. Eerst was er de Brexit, onmiddellijk gevolgd door een ongeziene impact door Covid 19. Daarnaast staan ondernemingen voor de voortdurende opdracht om duurzaamheid een plaats te geven binnen de onderneming.

Onderneemster Leen Gysen  van restauratiebedrijf IPARC  getuigde voorafgaand aan de tafelgesprekken over haar concrete ervaringen met deze crisissen en de wendbaarheid die ze getoond heeft. “Daarbij is het een voordeel om een kmo te zijn, omdat slimme ondernemers van kmo’s flexibeler zijn om adequaat op een crisis te reageren en zich sneller aan te passen en in te spelen op marktveranderingen. De crisis heeft ook opportuniteiten met zich meegebracht. Zo werden wij onverwachts een officiële opslagplaats voor Engelse musea en kunstwerken in transit in Europa. We ontwikkelden ook een multimedia-app waarmee klanten vanop afstand de restauratie van hun kunstwerken kunnen volgen”, vertelde Leen.

Ook Daniëlle Vanwesenbeeck, General Manager van het Leuvense MASTERmail en voorzitter van Voka Kamer Van Koophandel Vlaams-Brabant, nam het woord toen duurzaamheid (Koningin Mathilde is SDG-ambassadrice) ter sprake kwam. “Ik heb de Koningin toelichting gegeven hoe we bij MASTERmail omgaan met duurzaamheid: elektrificatie van het wagenpark, zonnepanelen op het dak en het gebruik van duurzaam papier”, zegt Daniëlle. “In mijn functie als voorzitter van Voka Vlaams-Brabant heb ik de Koningin verteld dat heel wat ondernemers nog niet mee zijn met het duurzaamheidsverhaal. Het is onze opdracht als organisatie om te blijven sensibiliseren. De tijd dat duurzaamheid een marketingverhaal is, is al lang voorbij.”