Het Brussels Gewest kiest ervoor de E40 van Leuven naar Brussel bij het inrijden van de stad vanaf Kraainem te versmallen van zes naar vier stroken. En dus niet naar drie, zoals maandag de hele dag overal gesteld werd. Voka Metropolitan en Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant stellen zich ernstige vragen bij die plannen. “Het zal de verkeersellende enkel doen toenemen, want de bereikbaarheid van de hoofdstad gaat er verder op achteruit”, zegt Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan.
Door volgend jaar het aantal rijstroken op de E40 te beperken gaat de bereikbaarheid van Brussel er nog verder op achteruit voor de duizenden pendelaars uit grote delen van Vlaanderen en Wallonië. “Op een moment dat er grote inspanningen gaan geleverd worden voor vlotter verkeer in de Brusselse metropool, zoals de geplande renovatie van de tunnels en de werken aan de Brusselse ring, dreigt het project om de E40 om te vormen tot een stadsboulevard deze inspanningen teniet te doen. Brussel zal steeds minder aantrekkelijk worden als economisch centrum”, zegt Jean-Paul Van Avermaet.
Voka Metropolitan kan zich vinden in een project van stadsontwikkeling waarin plaats wordt geruimd voor wonen en werken, met de ontwikkeling van de Reyerssite tot een mediacluster. “Maar we rekenen er op dat de Brusselse regering de mobiliteitsimpact van het project aan de E40 grondig bestudeert en in functie daarvan de plannen bijstuurt. We vragen eerst een snelle realisatie van projecten die een alternatief bieden voor (individueel) autoverkeer, zoals het GEN, extra tramlijnen van de MIVB en De Lijn, en een veralgemeende, intelligente kilometerheffing voor personenwagens om het autoverkeer te sturen. Zonder alternatieven spant Brussel de kar voor het paard.”
“Over zulke projecten moet er eerst overleg zijn met de Vlaamse regering zodat belangrijke werken en ingrepen op elkaar afgestemd kunnen worden”, vindt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka Vlaams-Brabant.