HULDENBERG/LEUVEN/AARSCHOT – Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat dacht ook Patrice Pfeiffer, die met Digital Scouting een strategische blik op voetbalwedstrijden in Vlaams-Brabant aanbiedt. Pfeiffer wil zo het amateurvoetbal professionaliseren.
De voetbalwereld kent geen geheimen voor Patrice Pfeiffer, zaakvoerder van het Huldenbergse Digital Scouting. Hij speelde meer dan 20 jaar voetbal, is intussen 15 jaar aan de slag als trainer en behaalde de nodige trainersdiploma’s. Bovendien is hij gediplomeerd video-analyst en tussen 2014 en 2019 was hij trainer techniek bij voetbalclub Wijgmaal, waar hij onder andere bezig was met het verwerken van beelden. Die passie voor voetbal combineert hij met een interesse en expertise in technologie en UX (user experience). Zo kwam hij op het idee om te starten met Digital Scouting: “Ik draag amateur- en provinciaal voetbal een warm hart toe en ik vind dat de authenticiteit op die niveaus bewaard moet blijven”, zegt Patrice.
Missie
De missie van Digital Scouting is tweeledig: enerzijds wil het bedrijf amateur- en provinciaal voetbal sterk in de kijker zetten door voetbalgegevens, statistieken en wedstrijdbeelden beschikbaar te stellen. Anderzijds wil Digital Scouting het voetbal op die niveaus, ook in de jeugdopleidingen, professionaliseren met behulp van videoanalyse en scouting. “Het slim inzetten van internet en technologie kan leiden tot een efficiëntere ontwikkeling van het spelniveau van individuele spelers en teams”, zegt Pfeiffer hierover.
Daarnaast staat Digital Scouting voetbalclubs en mediakanalen bij om videomontages te maken en verzorgen ze workshops over videoanalyse. Ambitieuze voetbalclubs die op een doelgerichte manier een kwalitatiever spelniveau willen bereiken, ondervinden ongetwijfeld baat bij de inzichten die ze krijgen via Digital Scouting. Pfeiffer: “Analyseren is anticiperen; zowel tactisch, technisch als strategisch”, klinkt het.
Futsal Aarschot
Voetbalploeg FP Aarschot, een ploeg uit de tweede klasse Futsal, vertrouwt sinds kort op Digital Scouting om hun thuiswedstrijden in beeld te brengen. Na de match staat Digital Scouting ook in voor het afnemen van interviews. Patrice Pfeiffer is verheugd om met FP Aarschot samen te werken: “We hebben meer dan 15 jaar ervaring ‘on the field’ en zijn nu al een aantal jaren bezig met het bedenken en ontwikkelen van gebruiksvriendelijke innovatieve oplossingen voor het voetbalspel. Via de videoanalysetool van onze Nederlandse partner TeamTV kunnen we FP Aarschot helpen om te professionaliseren. Bovendien laat de samenwerking ons toe om uit onze comfortzone te treden. Het geeft ons de kans om onze vaardigheden wat betreft interviewen bij te schaven en aan te scherpen”, zegt Patrice.
Uitbreiding
Hoewel op dit moment de focus nog op eerste provinciale in Vlaams-Brabant ligt, sluit Pfeiffer een uitbreiding naar andere reeksen niet uit. Hij wil verder groeien en staat open voor een samenwerking met een partner die in het project gelooft: “The sky is the limit. We geloven echt dat we een game changer zijn in en voor het provinciaal voetbal. Niet alleen voor de A-teams, maar ook voor de jeugdopleidingen, want daar ligt de toekomst van elke club.” Tot slot wil Digital Scouting zich in de toekomst verder maatschappelijk inzetten, zoals het vorig jaar nog deed tijdens de Nick Gillekens Foundation, ten voordele van het Kinderkanker Fonds Leuven steunde.