Vlaanderen Vakantieland transformeert in een digitaal platform. Inspiratie voor binnenlands toerisme moet niet langer komen van het ter ziele gegane televisieprogramma. Het nieuwe concept werd voorgesteld in Overijse.
“Door de grote bekendheid van de naam Vlaanderen Vakantieland promoten de vijf Vlaamse provincies voortaan onder die koepel het toerisme in Vlaanderen. Niet met een tv-programma maar met een digitaal inspiratieplatform”, zegt Monique Swinnen. De gedeputeerde voor toerisme in Vlaams-Brabant is tevens voorzitster van de commissie toerisme van de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP).
Van alle overnachtingen in Vlaanderen komt 69 procent van toeristen uit eigen land. De jongste cijfers voor 2016 registreerden 16,2 miljoen overnachtingen. Het binnenlands toerisme was dat jaar goed voor een omzet van 1,2 miljard euro.
Koepelnaam
Voortaan wordt Vlaanderen Vakantieland dus de koepelnaam waarmee de provincies een breed publiek willen inspireren om een vakantie te plannen in Vlaanderen. Centraal in de campagne staat het digitale platform waarop journalisten en gastschrijvers reisverhalen publiceren, inclusief adressen en suggesties voor logies. Een promotiecampagne moet het platform bekend maken.
Via strategische beleidsplannen werken de Vlaamse provincies samen met lokale overheden, ondernemers en diverse organisaties aan de identiteit en de ontwikkeling van toeristische regio’s. Via subsidieprogramma’s ondersteunen ze investeringen. Zelf staan ze in voor de uitbouw en het onderhoud van fiets- en wandelroutes en -netwerken. Provincies begeleiden samen met sectororganisaties de ondernemers op vlak van regiokennis, kwaliteit en communicatie.