Er lijkt een kentering ingezet op het vlak van woon-werkverkeer. Koning Auto verliest terrein, zo luidt de conclusie van Acerta.
Toch blijft de auto het populairste vervoersmiddel: 53,6% van de Vlaams-Brabantse werknemers kiest er exclusief voor. 21,3% rijdt de afstand van en naar het werk altijd op de fiets. De combinatie van auto en fiets komt in Vlaams-Brabant op de derde plaats.
Volgens Patrick Demuylder, kantoordirecteur van Acerta Leuven, is de populariteit van de fiets in het woon-werkverkeer een blijver. “Wij zien bijvoorbeeld dat meer werkgevers fietsleases voorstellen en we stellen vast dat meer mensen een fietsvergoeding krijgen.”
Bedrijfswagens
Het bedrijfswagenpark blijft jaar na jaar toenemen, maar door de afbouw en uiteindelijke afschaffing van de fiscale voordelen voor bedrijfswagens met een brandstofmotor komt de omschakeling naar elektrisch in een versnelling.
Tien procent van de bedrijfswagens is ondertussen een hybride wagen. De full electric bedrijfswagens zijn op vandaag goed voor nog eens 3,2%, nog altijd een kleine minderheid, maar wel ruim een verdubbeling tegenover 2021.
“Een wagen van het werk blijft voor ondernemingen een sterke troef, zeker in een krappe arbeidsmarkt”, vertelt Demuylder. “Maar het uitdoofscenario voor fossiele brandstof is onomkeerbaar. Vanaf 1 januari 2023 wordt de fiscaliteit op hybride bedrijfswagens nog wat strenger. En 1 juli 2023, D-day voor de switch naar het elektrische bedrijfswagenpark, is niet meer veraf.”
“Het is niet zo dat er vanaf 1 juli alleen nog elektrische bedrijfswagens zullen rondrijden: lopende leasecontracten kunnen nog tot de einddatum. Maar als we mogen uitgaan van een contracttermijn van 4 à 5 jaar, zien we in 2028 de bedrijfswagens met een brandstofmotor hun laatste kilometers rijden.”