Op initiatief van Toerisme Vlaams-Brabant kwamen diverse partners voor het eerst samen om na te denken over de toekomst van de hop. Dat gebeurde in een netwerkcafé in Asse. De deelnemers willen de hopteelt en -cultuur in Vlaams-Brabant weer sterker op de kaart zetten.
Het netwerkcafé lokte openbare besturen, hopverenigingen, landbouwers, erfgoedverenigingen, toeristische organisaties, brouwerijen, ondernemers en de onderzoeksinstellingen Toerisme Scheldeland en Landschap van Erembald tot Kravaalbos.
De partners gaan inzetten op het stimuleren van de hopteelt en het ondersteunen van hopfeesten. Voorts willen ze hop als streekproduct en de Brabantse Kouters als hopstreek ontwikkelen en promoten. Dat is de regio in de Noordrand rond de gemeenten Affligem, Asse, Grimbergen, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Vilvoorde, Wemmel en Zemst.
Tijdens het netwerkcafé werden de partners die een toeristische ambassadeursrol willen opnemen aan het werk gezet via een interactieve methodiek van creatief denken. “De eerste ideeën die uit deze denkoefening kwamen, zijn vernieuwend en zeer attractief”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor toerisme.
“Dat gaat van gastronomie en welness tot wandelen langs hopvelden op het in opbouw zijnde wandelnetwerk Brabantse Kouters. We hopen de leukste en interessantste engagementen om te zetten in kant-en-klare toeristische arrangementen binnen de campagne (H)Op Smaak die ook dit jaar in september plaatsvindt.”