Vier ondernemingen uit Vlaams-Brabant zijn intensief bezig met de ontwikkeling en toepassingen van drones. Geografisch is de provincie niet echt geschikt voor droneverkeer. Niet onlogisch, met Brussels Airport in Zaventem in de achtertuin. Onbemande vliegtuigjes zullen wel renderen in de regio Tienen voor automatische inspectie van fruitboomgaarden, een van de eerste en nog altijd prioritaire toepassingen.
Vlaamse ondernemers richtten in november vorig jaar European UAV-drones Knowledge Area (EUKA) op om de industrie rond drones te versnellen. Vier bedrijven uit Vlaams-Brabant maken er deel van uit: Symbiosys in Herent, GeoID in Leuven, Seris in Machelen en Sky Solutions in Beersel. Alle wachten ze op het Koninklijk Besluit over de gebruiksvoorwaarden van civiele drones van minister van Mobiliteit Galant (MR).
Voor het eind van het jaar wordt dat KB een feit. Het moet duidelijkheid verschaffen over wat wel en wat niet mag. Bijvoorbeeld tot op welke hoogte de drones mogen vliegen. “Tot 120 meter zal allicht niet haalbaar zijn, maar 90 zit er zeker in”, zegt Kristof Lowyck, expert innovatie van Voka Halle-Vilvoorde.
De KU Leuven zet met zeven onderzoeksgroepen in op de tweede generatie drones. Die zitten vol met geavanceerde sensoren en microchips die ontwikkeld werden door Imec. Eerste functie: de pakjes. Het Heilig Hartziekenhuis in Leuven heeft een product te kort? Grote broer UZ Gasthuisberg bezorgt het wel even, met de drone. Probleem: dat staat niet in het KB.
“Security, inspectie, cartografie en media zijn de belangrijkste toepassingen voor het bedrijfsleven. Media en luchtfotografie zullen tachtig procent uitmaken, naast beperkte toepassingen in bijvoorbeeld de landbouw”, zegt Lowyck. “Pakjes vervoeren hoort daar in de huidige tekst nog niet bij. Brede toepassingen voor veel kleine bedrijven liggen in het verschiet. Maar verwacht niet dat dit het walhalla voor ondernemers wordt.”
Een andere beperking is de afbakening van het gebied waar mag gevlogen worden. Dat wordt in het KB streng gereglementeerd. Door de aanwezigheid van de luchthaven valt Vlaams-Brabant er voor een groot deel tussenuit. Alleen in de uithoek richting Tienen wordt geen begrenzing verwacht.