‘Een ruwe parel, gelegen aan het water met een goede verbinding naar Brussel en de rest van Vlaanderen. Een multiculturele mediastad met een industrieel verleden’. Zo omschrijft de stad zichzelf in de nieuwe toeristische brochure. Samen met Vilvoordse hotels, horecazaken, stadsgidsen en een extern marketingbureau werd er voorafgaandelijk een brainstormsessie gehouden om de belangrijkste troeven uit te lichten.
Geen trekpleisters
“De stad heeft geen echte trekpleisters zoals in vele grote toeristische steden wel het geval is, maar wat Vilvoorde wél heeft is een authentieke en creatieve sfeer en de stad is ook divers op alle vlakken”, zegt schepen van Toerisme Tine Paredis (CD&V). “Het is een stad in reconversie, in beweging, met een ruw karakter en een industrieel verleden. Een uitermate jonge stad ook, waar de juiste vibe hangt. Vandaar onze slogan ‘Visit Vilvoorde, stad vol vibes’. We werken ook met een logo bestaande uit vijf V’tjes die daarnaar verwijzen.”
2.700 kamers
De lay-out van de brochure werd doorgetrokken naar de andere toeristische communicatiekanalen en producten zoals de website, affiches, banners, gadgets en promotiemateriaal. “De bedoeling is een merk te creëren dat aantrekkelijk en herkenbaar is, met het doel om zoveel mogelijk toeristen naar Vilvoorde te krijgen, die hier in eerste instantie leuk kunnen vertoeven, maar ook geld besteden. Concrete cijfers daarover ontbreken voorlopig. Maar in de maand juli werden bijvoorbeeld 2.700 kamers geboekt in de twee grootste hotels, The Lodge en Campanile. Op de website van Toerisme Vlaanderen is te zien dat er in het coronajaar 11.887 aankomsten waren in Vilvoorde. Van 2022 zijn er nog geen cijfers.”
De brochure is verkrijgbaar in het infopunt en de hotels en digitaal op www.vilvoorde.be/visitvilvoorde. In het najaar wordt er werk gemaakt van een Engelstalige versie. Via de Instagrampagina VisitVilvoorde wordt ook ingezet op meer zichtbaarheid op sociale media. Inwoners die leuke Instagramposts over Vilvoorde hebben, kunnen die taggen met @visitvilvoorde en de hashtags #visitvilvoorde en #stadvolvibes gebruiken.