Stefanie 1200×628 Stefanie Vanderleyden van Walters People.

Vijf tips: hoe haal je het beste uit je jobstudent?

LEUVEN/HALLE/VILVOORDE - De zomervakantie nadert met rasse schreden. Heel wat organisaties zetten tijdens die rustigere periode tijdelijke werkkrachten en studenten in. Zij kunnen dat ene project dat is blijven liggen afronden, of de achterstallige administratie mee helpen wegwerken. Toch vereist de inzet van een jobstudent tijdens de zomermaanden enige voorbereiding. Stefanie Vanderleyden, Manager bij staffing specialist Walters People, geeft 5 tips om het beste uit je jobstudent te halen deze zomer. 

 

Tip 1: Bereid de eerste dag goed voor 

Juist omdat een student maar kort in dienst is van een organisatie, is het belangrijk om geen tijd te verspillen, zodat de tijdelijke werkkrachten zich vanaf de eerste dag volop voor de organisatie kunnen inzetten. “Wanneer de eerste werkdag goed voorbereid is, kan de werkstudent meteen aan de slag. Zorg er dus voor dat hij of zij meteen kan inloggen op een bedrijfscomputer, overal toegang toe heeft, en dat de taken vanaf het begin duidelijk zijn” zegt Stefanie. Daarnaast dienen de verwachtingen en richtlijnen rond thuiswerk goed afgebakend te zijn. “Het is immers niet de bedoeling dat de student zich thuis niet aan de bedrijfsregels houdt. De communicatie moet vlot verlopen, zowel op het werk zelf, als thuis.”

Tip 2: Zorg voor de juiste begeleiding 

Een jobstudent zal uiteraard heel wat vragen hebben. Zorg er dus voor dat iemand van de vaste medewerkers aangeduid wordt om een oogje in het zeil te houden en een antwoord te bieden op alle vragen. “Stel de student tijdens de eerste dag ook aan iedereen voor,” gaat Stefanie verder. “Zo krijgt de student meteen het gevoel echt bij het team te horen. Nodig hem of haar uit om samen te gaan lunchen tijdens de eerste dag. Een dergelijk eenvoudig gebaar maakt al een wereld van verschil.”

Tip 3: Volg de student op 

“Het is echter niet voldoende om enkel de eerste dag bezig te zijn met de jobstudenten, en hen daarna niet meer op te volgen. Hoewel het misschien een beetje raar lijkt om opvolgingsgesprekken in te plannen met een werknemer die niet lang bij de organisatie zal blijven, is het toch aangewezen om dat te doen. Je zorgt op die manier dat de jobstudenten precies weten wat van hen wordt verwacht en dat ze productief bezig blijven”, klinkt het.

Tip 4: Hou je werknemers tevreden 

Ook werknemers belonen en motiveren is erg belangrijk. “Je doet er ongetwijfeld alles aan om je vaste werknemers zo tevreden mogelijk te houden. Waarom dan ook niet bij jobstudenten? Hun taken zijn misschien niet altijd de leukste, maar het helpt als er een doel wordt vooropgesteld. Op die manier kan je een opdracht opsplitsen, zodat er systematisch een deel wordt afgewerkt. Ook de taken in een breder perspectief plaatsen, zodat de student weet dat zijn werk een impact heeft, kan bijdragen tot een verhoogde motivatie”, zegt Stefanie nog.

Tip 5: Laat een goede indruk na 

Ten slotte is het essentieel om een goede indruk na te laten. “9 op 10 sollicitanten delen een slechte ervaring bij een bedrijf met hun kennissen. Je hebt er dus alle belang bij om voldoende aandacht aan de tijdelijke werknemer te besteden, zodat je jobstudent de organisatie met een positief gevoel verlaat”, besluit Stefanie.