De solden als afsluiter van het winterseizoen zijn geen succes geweest. Dat hebben Mode Unie, de bij Unizo aangesloten federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en handelsfederatie Comeos maandag gemeld op basis van een rondvraag bij 840 zelfstandige modedetaillisten. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars vijf procent minder in vergelijking met de wintersolden van vorig seizoen.
“Het warme winterweer deed geen goed aan de verkoop”, zegt Isolde Delanghe, directrice van Mode Unie. “We moeten ook rekening houden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers anders aankochten en er daardoor minder stock was.”
Meer dan de helft van de modewinkeliers (51 procent) geeft volgens Mode Unie en Comeos aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar. Veertien procent van de modehandelaars verkocht beter en 35 evenveel.
Stock
Op het einde van de solden blijft gemiddeld 23 procent stock van het winterseizoen in de winkel hangen. Mode Unie peilde ook naar de verwachtingen van de handelaars voor het lente- en zomerseizoen. Van de handelaars zegt 72 procent dat de consumenten al naar de nieuwe collectie vragen.
Zelfstandigenorganisatie NSZ laat op basis van een rondvraag bij 362 zelfstandige kleding- en schoenenwinkels weten dat de omzet van de modedetailhandel in Vlaanderen tijdens de soldenperiode gemiddeld met 1,5 procent steeg.
“Na het eerder slechte najaar van 2017 zorgen de solden niet voor een ommekeer”, zegt NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws. De modedetailhandel wijt de mindere solden vooral aan het teveel aan kortingsmomenten tijdens het jaar.