Verzekering tegen imagoschade geen overbodige luxe

zwarteBMWBedrijfsleiders die het slachtoffer worden van imagoschade kunnen daarvoor een speciale verzekering afsluiten. Dat de gevolgen vaak ver reiken, kan een juwelier getuigen. Hij werd door de sociale media valselijk aangewezen als meest roekeloze autobestuurder ooit op Vlaamse wegen. De échte dader van het ongeziene rijgedrag op de E314 in Tielt-Winge verschijnt weldra voor de Leuvense politierechter.

De man die op oudejaarsdag 2014 in een zwarte BMW de halve natie schokte met zijn rijgedrag op de E314 moet straks de Leuvense politierechter in de ogen kijken. Slingerend over de autoweg maakte hij ter hoogte van de afrit Tielt-Winge ongeziene remmanoeuvres die bijna fataal werden voor de bestuurder van een bestelwagen. De sociale media wezen onterecht een juwelier uit Hasselt aan als de wegpiraat. De echte dader is Kurt V., die op weg was naar zijn vriendin, een dokteres in Herk-de-Stad en eigenares van de BMW. De beelden werden gemaakt met een dashcam.

Ondernemers die ten prooi vallen aan filmpjes of foto’s op het internet kunnen daarvoor een verzekering nemen. Dat kan al twee jaar door een speciale polis bij de Axa-bank. Maar die verzekeraar slaat nu de handen in elkaar met de zelfstandigenorganisatie Izeo om meer ondernemers warm te maken voor e-protection.

De polis is een optie bij daylife protect, een ongevallenverzekering van de maatschappij. Het biedt onder meer bescherming tegen schade aangericht door kwalijke internetpraktijken, zoals het (vaak bewust) verspreiden van foutieve informatie door sociale media.

Imagoschade op het internet gebeurt steeds vaker, zeggen specialisten. De verzekeraar biedt crisiscommunicatie aan en vraagt aan providers zoals YouTube om kwalijke filmpjes offline te halen. Tot nu toe hebben ongeveer duizend ondernemers een verzekering tegen imagoschade afgesloten. Bovenop een ongevallenverzekering betalen zij jaarlijks 96 euro extra voor de uitbreiding met e-protection.