Tijdens het laatste jaar van de aflopende legislatuur maakt de provincie Vlaams-Brabant werk van een versnelde realisatie van fietssnelwegen. Voor 2018 staan zowel de start van haalbaarheids- en ontwerpstudies als de afronding van studiewerk gepland.
Het dossier van de fietssnelwegen zat jarenlang in een diepe winterslaap. Sinds een tweetal jaar is het echt uit de startblokken geschoten. In Vlaams-Brabant speelt de provincie een onbetwiste voortrekkersrol.
Het studiewerk waarmee in 2017 gestart werd, wordt volgend jaar voortgezet en afgerond. Concreet gaat het om ontwerpstudies voor de F8 kanaalroute Halle-Brussel, voor de Leirekensroute tussen Londerzeel en Aalst en voor de routes langs de twee spoorlijnen tussen Brussel, Dilbeek, Ternat en Liedekerke.
Werven
De studies voor de fietssnelwegen Leuven-Tienen en Leuven-Aarschot worden in 2018 eveneens voortgezet. Er volgt nog een nieuwe tracéstudie voor de spoorroute Vilvoorde-Machelen-Haren. Voor de fietssnelweg Leuven-Tienen doet de provincie verdere stappen in haar rol als bouwheer.
Enkele werven van de fietssnelwegen komen op gang. Op de fietssnelweg Asse-Brussel zijn de werken al gestart. In 2018 wordt eindelijk ook werk gemaakt van het verwijderen van de knikjes in Kortenberg op de fietssnelweg Leuven-Brussel en van de aanleg van het eerste stuk van de fietssnelweg Leuven-Tienen.
De eerste reeks gerealiseerde fietssnelwegen wordt beter leesbaar en herkenbaar gemaakt door bewegwijzering, F-logo’s op borden en markeringen.