Sociale Kruidenier Vlaams-Brabant opende dinsdag een pop-upwinkel met een tweeprijzensysteem in de Parijsstraat in Leuven. De consument kan er terecht om eten en huishoudproducten te kopen aan een voordelige prijs. Sociale Kruidenier wil zo testen of een winkel met verschillende prijzen voor hetzelfde product haalbaar is.
Met de pop-upstore in de Parijsstraat 53-55 test Sociale Kruidenier Vlaams-Brabant of solidair winkelen mogelijk is. Het experiment loopt van dinsdag 29 september tot en met zaterdag 10 oktober. Iedereen kan er levensmiddelen kopen aan scherpe prijzen. Zowel verse als verpakte producten met schoonheidsfoutjes. Op die manier onderzoekt de coöperatieve onderneming of een winkelconcept met twee prijzen werkbaar is.
In de pop-upwinkel koopt de consument outletproducten, lelijke groenten en goederen met foutjes op de verpakking. Allemaal producten die niet meer op de reguliere markt terechtkomen wegens einde reeks of omdat ze dicht tegen de houdbaarheidsdatum liggen. Van verse en verpakte voeding tot onderhouds- en verzorgingsproducten.
“We willen het recht op gezonde, betaalbare en duurzame voeding garanderen voor iedereen. Gezond eten is niet goedkoop en niet voor iedereen haalbaar. Met dit experiment willen we onderzoeken of mensen onze winkel vinden en met welke motieven ze dat doen. We willen zo testen hoe een solidair verhaal op lokaal niveau vorm kan krijgen”, zegt projectcoördinatrice Elke De Smedt.
Met een pop-upwinkel in hartje Leuven mikt Sociale Kruidenier Vlaams-Brabant op een breed publiek van buurtbewoners, huidige klanten, studenten en mensen die in de buurt werken. De provincie Vlaams-Brabant is aandeelhouder in Sociale Kruidenier en ondersteunt het project met een subsidie van 90.000 euro over drie jaar.