De tramlijn takt aan op halte Eurocontrol van lijn 62 van de MIVB, en verbindt het NAVO-hoofdkwartier in Evere met de luchthaven in Zaventem. Met de nieuwe lijn zal een ritje van Brussel-Noord tot Zaventem zo’n 30 minuten duren, over een traject van 12 kilometer. Van die 12 kilometer liggen er al 8, de overige 4 moesten nog gebouwd worden.
De vergunning voor het stuk van het traject dat door Brussels grondgebied loopt, zo’n 400 meter, was al gegeven. Nu is ook de rest van het traject, dat door Vlaanderen gaat, vergund. “De nieuwe luchthaventram wordt de spin in het web van de multimodale hotspot die de economische bedrijvenzone nu al is en zal voor zowel de mobiliteit als de tewerkstelling een grote rol spelen”, steekt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Vlaams-Brabant, van wal.
Mijlpaal
“Dit is een belangrijke mijlpaal in een cruciaal dossier voor de interregionale mobiliteit van de regio Vlaams-Brabant en Brussel. Niet alleen zal de luchthaventram een verschil uitmaken voor de tewerkstelling van en naar Brussels Airport, ook de bedrijventerreinen errond zoals Machelen en Zaventem zullen gemakkelijker bereikbaar zijn. Een goede ontsluiting van bedrijventerreinen voor logistiek en woon-werkverkeer is voor ondernemers een absolute noodzaak”, aldus Kris Claes.
“Deze tramlijn zorgt voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven en de bedrijvenzones in de luchthavenregio, zodat ook Brusselaars daar gemakkelijk aan de slag kunnen. Dat biedt nieuwe groeiperspectieven voor de ondernemingen in de luchthavenregio, in hun zoektocht naar talent”, vult Jan Van Doren, directeur bij Voka Metropolitan, aan. “Eerder kende de Brusselse regering een vergunning goed voor het deel op Brussels grondgebied. Nu is er dus ook een vergunning voor het Vlaamse deel. We rekenen er op dat er nu vaart wordt gezet achter de realisatie van de tramlijn.”