“Als je over een luchthaven spreekt, zijn er altijd verschillende belangen”, zegt von Boxberg. “Vanuit ons standpunt, is de luchthaven een factor van voorspoed: veel tewerkstelling, veel verbindingen enzovoort. Ook dat moet in rekening worden gebracht. Vanuit ons standpunt is dit onaanvaardbaar.” Eerder nam Brussels Airport zelf al een gelijkaardig standpunt in tegenover het voorstel van Gilkinet.
Ook Voka Vlaams-Brabant kant zich tegen het voorstel en noemt het idee het meest krankzinnige voorstel van een minister sinds lange tijd. “Van de bevoegde minister van mobiliteit verwacht je gedragen en realiseerbare voorstellen. Dit voorstel is het omgekeerde daarvan en zou ons land decennia terug katapulteren in de tijd. Het idee zet duizenden jobs en welvaart voor een hele regio op het spel”, zegt gedelegeerd bestuurder Kris Claes.
“Van het afschaffen van nachtvluchten kan geen sprake zijn”, beaamt zijn collega Hans Maertens. “Het is een krankzinnig idee dat recht in de prullenmand gekeild moet worden. We verwachten dan ook dat de federale coalitiepartners hun afwijzing voor dit idee luid en duidelijk laten klinken.
Niet tegen maatregelen
Von Boxberg, die sinds april in de CEO-stoel van Brussels Airlines zit, is echter niet tegen maatregelen tegen de hinder van de luchthaven voor de omwonenden op langere termijn. “Het zou zeker een redelijke en haalbare doelstelling zijn om te zeggen dat er jaar na jaar een verlaging van het geluid moet zijn. Het is eerder de ‘van alles naar niets’-aanpak die het voorstel moeilijk maakt”, stelt ze.