Jo Van Biesbroeck verlaat na 37 jaar AB InBev. De 59-jarige Leuvense topondernemer was directeur strategie bij de brouwerij in zijn thuisstad. Binnen de muren van AB InBev werd hij bestempeld als schaduw-CEO, het levende brouwersgeheugen en de architect achter de strategie om de grootste brouwer van de wereld te worden.Van Biesbroeck begon in 1978 als econoom bij de toenmalige Brouwerijen Artois in Leuven. Hij was er verantwoordelijk voor terrastafels en -stoelen. Sinds 2003 stippelde hij de strategische lijn van AB InBev uit. Zo tekende hij mee voor de veelbesproken fusie tussen Interbrew en AmBev.
Zijn focus lag op premiummerken. Meer verkoop van duurdere merken ten koste van de goedkope werd een succes: AB InBev putte meer winsten uit minder volume. Twee jaar geleden werd Van Biesbroeck als directeur West-Europa afgelost door de Brit Stuart MacFarlane. Op 1 september trekt hij de deur achter zich dicht.
Jo Van Biesbroeck werkte mee aan alle belangrijke stappen van de onderneming. Hij hechtte veel belang aan het familiaal karakter van het bedrijf, ondanks de beursnotering. “Het management onderhoudt goede professionele relaties met de familiale aandeelhouders. We kunnen met hen over de lange termijn praten. We werken niet kwartaal per kwartaal en dat vormt een gigantisch groot verschil met de concurrentie”, liet hij optekenen.
Al maanden wordt druk gespeculeerd over de volgende grote overname door AB InBev. Daarbij vallen de namen van PepsiCo en SABMiller. Van Biesbroeck zat op de eerste rij bij vorige overnames die het brouwershuis soms bijna deden kantelen. Dat was het geval in 1995 bij de overname van de Canadese marktleider Labatt. En in 2008 met de overname van Anheuser-Busch.