Voor secretaris-generaal Hillal Sor van de metaalvakbond toont de interesse van andere bedrijven aan dat “een industriële toekomst voor de fabriek mogelijk is”, klinkt het vrijdag in een persbericht.
De vakbond hekelt intussen dat enkel Audi over de toekomst van de fabriek zou beslissen, terwijl de autobouwer er zelf geen auto’s meer zou willen produceren. “We kunnen niet alleen Audi laten beslissen over de toekomst van de site (…)”, klinkt dat. De overheden en het belang van de werknemers moeten voor de vakbondsman centraal komen te staan. Sor wil niet dat Audi een “lucratieve immobiliënoperatie” zou realiseren voor de site.
Lees ook: Chinese autobouwer NIO kandidaat-overnemer voor Audi Brussels
Alle pistes moeten voor de bonden onderzocht worden. Deze week raakte via De Tijd bekend dat de Chinese autobouwer Nio interesse zou hebben om de fabriek over te nemen. L’Echo meldde dan weer dat ook D’Ieteren, de groep die de wagens van de VW-groep verdeelt in ons land en een historische band heeft met de site, geïnteresseerd zou zijn. D’Ieteren zou een derde van de site willen gebruiken om tweedehandswagen op te knappen om ze dan door te verkopen, wat zo’n 500 banen zou redden.
Intussen blijkt dat Nio toch niet geïnteresseerd zou zijn. Topman William Li heeft de geruchten in Chinese media ontkend. “Hoe zou NIO zich een fabriek kunnen veroorloven die Audi zich niet kan veroorloven”, wordt Li op Chinese nieuwssite CnEVPost geciteerd. Hij sprak zich over de geruchten uit bij de lancering van de L60, het eerst model van het dochtermerk Onvo. De oprichter van de fabrikant van elektrische auto’s voegde nog toe dat NIO erg voorzichtig is bij het investeren in vaste activa.
Geïnteresseerde kandidaten zouden tegen maandag hun plannen moeten indienen.
Lees ook: Voka – KvK Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan roepen regeringen op krachten te bundelen in dossier Audi Brussels
De metaalcentrales van ABVV en ACV hebben deze week ook gepleit om de wet-Renault aan te passen. Een nieuwe ‘Wet Audi’ zou bij een grote herstructurering ook de betrokken toeleveranciers moeten informeren en betrekken, omdat ze nu volgens hen uit de boot vallen. Een vakbondsdelegatie vroeg in de Kamer om de wet die collectieve ontslagen regelt, aan te passen, zodat die ook het personeel bij de onderaannemers van een getroffen bedrijf beschermt.
Premier De Croo had eerder dit jaar een taskforce in het leven geroepen toen er steeds meer onzekerheid rees over de toekomst van de fabriek.