Uplace vroeg drie externe onderzoeksbureaus – RetailSonar, Cushman & Wakefield en wes research & strategy op zoek te gaan naar de mogelijke invloed van Uplace op de Belgische detailhandel. Uplace zegt dat het hiermee een objectieve stem wil laten horen en antwoord bieden op de vragen over de impact van Uplace op de detailhandel in de omliggende steden en gemeenten. Het onderzoek werd uitgevoerd in april en is gebaseerd op de meest recente cijfers van het Federaal Planbureau en het Rijksregister.
“Voor het eerst brengt een onderzoek over de impact van Uplace de bevolkingstoename en de reële groei in consumentenbestedingen per inwoner in rekening. Deze twee belangrijke dynamische componenten werden bij eerdere studies niet in kaart gebracht. Het zijn net deze twee componenten die aantonen dat er een groeiend potentieel aan klanten en marktruimte is”, zegt Laura Van Waeyenberge van Uplace.
Volgens Pascal Steeland, beleidsverantwoordelijke detailhandel bij wes research & strategy, zorgt de voorspelde bevolkingsgroei in de regio Brabant – Brussel (Vlaams-Brabant & Waals-Brabant) elke drie jaar voor een extra winkelpotentieel gelijk aan het centrale winkelgebied van een middelgrote centrumstad (zoals Kortrijk of Mechelen). Het is in deze marktruimte dat Uplace zich volgens hem situeert.
De studie toont een stijging van de reële consumentenbesteding per inwoner van 7,2% over tien jaar. Daardoor zullen de meeste winkelgebieden in de omgeving, ook als Uplace in 2018 mag openen, meer omzet generen ten opzichte van 2013. Dat geldt volgens Steeland zowel voor kleinere gemeentes in de directe omgeving als grotere centrumsteden zoals Aalst of Leuven.
De nieuwe studie houdt voor het eerst rekening met de combinatie van winkelen en ontspanning bij Uplace. 34% van het aanbod bij Uplace bestaat uit ontspanningsmogelijkheden, zoals een theater, cinema, wellness, speeltuin. Met deze combinatie noemt Uplace zich een innovatieve vrijetijdsbestemming, die zich onderscheidt van traditionele shoppingcenters. Volgens het onderzoek blijkt dat 30% van de bezoekers van Uplace bezoekers zijn die voorheen gingen winkelen in klassieke winkelcentra, zoals Woluwe Shopping Center, City 2 en Westland Shopping Center.
“Bezoekers zullen van verder komen, waardoor er meer geografische spreiding is. Maar het ruime aanbod zorgt er ook voor dat bezoekers minder vaak komen, want de drempel is groter dan bij andere vormen van winkelen zoals baanwinkels en winkels in de stad”, zegt Pascal Steeland. “Bezoekers zullen wel meer tijd spenderen en denken aan Uplace voor een daguitstap met het ganse gezin in het weekend. Daardoor is de impact op de nabije winkelgebieden lager dan bij een traditioneel winkelcentrum.”