Verbod op retourneren Belgen retourneren 15 tot 25 procent van online aangekochte kledij en schoenen. Foto: Harold Versteeg/anp

Unizo pleit opnieuw voor verbod op gratis retourneren

Webwinkel Bol.com doneert retourpakjes aan kringwinkels om verspilling tegen te gaan. “Maar om het probleem van massale ­retourzendingen aan te pakken, moet je retourneren ­betalend maken.”

“Voor een trouwfeest bestelde ik ooit zeven kleedjes. Daarvan heb ik er eentje gehouden en zes teruggestuurd”, zegt student Camille Van Elderen (22). Ze is niet de enige. Volgens transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen) retourneren Belgen 15 tot 25 procent van online aangekochte kledij en schoenen. Bij producten zoals voeding gebeurt dat minder.

Om die teruggestuurde producten opnieuw in de omloop te brengen, werken Vlaamse kringwinkelcentra nu samen met grote spelers zoals Bol.com, valt te lezen in De Tijd. Een bedrijf zoals Bol.com schenkt zijn afgedankte producten aan een kringwinkel, die ze een tweede leven geeft. Zo vermindert de afvalberg en moet het bedrijf zich niet meer bezighouden met de verwerking van het afgekeurde geretourneerde product.

“Dat is een nobel initiatief, maar het is louter symptoombestrijding”, zegt Unizo-woordvoerder Gerrit Budts. “Wij willen eerder voorkomen dan genezen. En om het probleem van massale retourzendingen aan te pakken, moet er een Europees verbod op gratis retourneren komen”, klinkt het. “Dat zal ertoe leiden dat de CO₂-impact sterk daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier.”

Breed draagvlak

“We zijn niet de enige die hiernaar vragen”, vult Budts aan. “De Groep van Tien, het overlegorgaan van de sociale partners, verwees vorige week nog expliciet naar het verbod op gratis retourneren in een voorstel om het mobiliteitsprobleem in ons land aan te pakken.” Ook kmo’s en politieke partijen willen volgens Budts een verbod. “Het staat op onze agenda en ook op die van de Europese koepel van kmo-organisaties. Daarnaast staat het ook in de partijprogramma’s van CD&V en Open VLD en deels bij Vooruit.”

Terwijl de consument volgens Unizo klaar is voor een verbod op gratis retourneren, spreekt Testaankoop dat tegen. “De consument zal hier de dupe van zijn”, zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop. “De optie om een product terug te sturen, is deel van een transactie en als consument moet je ook bedenktijd kunnen hebben”, vult Huysmans aan. “We willen de e-commerce op andere manieren duurzamer maken. Bijvoorbeeld door in te gaan tegen het zomaar vernietigen van kledij en schoenen.”