5 CEO Vicky Adriaensen ziet 'sterretjes' aan de blauwe hemel in de Leuvense Acco Boekhandel.

Professionals proeven van VR in blended leertrajecten

LEUVEN/VILVOORDE - Educatieve uitgeverij Acco, met hoofdzetel in Leuven, en de Vilvoordse virtualrealityexpert OneBonsai slaan de handen in elkaar rond de integratie van Virtual Reality (VR) in blended leertrajecten. In de Acco-boekhandel aan de Maria Theresiastraat in Leuven kunnen studenten en professionals de komende twee weken proeven van de kracht van VR binnen een blended leeromgeving.

Bijzondere taferelen dezer dagen in de drukbezochte Acco Boekhandel in Leuven. Op een centrale plek in de zaak molenwieken mensen met een VR-bril op de neus geregeld met de armen. Houvast zoeken ze in de controllers die ze stevig vasthouden in de handen . Ze lijken doorgaans onder de indruk van wat er zich voor hun ogen afspeelt en proberen controle te verwerven over de situatie, te leren.

Veilig en kostenefficiënt

In samenwerking met virtualrealityexpert OneBonsai uit Vilvoorde brengt Acco Boekhandel met een VR-booth in de blauwe “proefzone” de komende twee weken een echte VR-ervaring tot bij de student en professional. Aan de start van dit nieuwe academiejaar maken ze kennis met de kracht van VR binnen een leeromgeving. “Wij geloven sterk in de didactische meerwaarde van VR omdat het zorgt voor een totale leerervaring”, zegt CEO Vicky Adriaensen van Acco. “Het laat je toe om de (mogelijk complexe) realiteit van de professionele context op een veilige en kostenefficiënte manier in het blended leertraject binnen te brengen, te simuleren. VR heeft dankzij de hoge funfactor ook een grote impact op de motivatie van de lerende.” Lesgevers kunnen cursisten in een virtuele omgeving vaardigheden aanleren zoals een complexe medische ingreep of levensgevaarlijke brandblussituaties. In opdracht van het Belgische leger worden momenteel gesimuleerde combat situaties ontwikkeld die de militaire trainingen nog moeten verbeteren. “Er zijn geen grenzen aan de context”, zegt Vicky Adriaensen nog.

Studies tonen voordelen aan

De cijfers over de meerwaarde van VR in een blended leertraject liegen volgens verschillende studies niet. Uit wetenschappelijk onderzoek van de National Training Laboratories (USA) blijkt dat wie leert via experiential learning – een betrokken leerproces waarbij lerenden ‘leren door te doen’ en door te reflecteren op de ervaring – tot 75% van de overgedragen kennis onthoudt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld slechts 10% van wat je leest, of 20% van wat je hoort en ziet. Onderzoek van onder andere PwC over het integreren van VR in soft skills trainingen wijst uit dat men via VR tot vier keer sneller leert dan in een klassieke klassetting en tot anderhalve keer sneller dan bij e-learning. VR based learning zou de cursist bovendien een enorme boost moeten bezorgen want hij/zij zou 275% meer vertrouwen hebben in eigen kunnen. Bovendien laat VR toe dat elke student op zijn of haar eigen tempo de VR-scenario’s doorloopt en dat de docent individueel ingrijpt waar en wanneer nodig. Bij chirurgische prestaties is er sprake van 230% betere prestaties.  Dat is mooi meegenomen voor al wie op een dag op een brits belandt en onder het mes moet.

Over OneBonsai

OneBonsai is een softwarebedrijf gevestigd in Vilvoorde dat sinds 2016  gespecialiseerd is in het bouwen van virtualrealityopleidingen. VR-opleidingen helpen om personeel beter op te leiden, zijn zeer interactief en bieden een alternatief voor dure en onveilige (trainings)procedures. De VR-applicaties van OneBonsai worden onder andere gebruikt voor gezondheidszorg, brandveiligheid, defensie en de logistieke sector.

Acco Learn For Business

In samenwerking met OneBonsai ontwikkelt de Acco start-up “Acco Learn For Business” momenteel al leerpaden waar soms al VR-toepassingen inzitten. Bedrijven die de mogelijkheden van VR-learning willen ontdekken kunnen contact opnemen met Acco voor een plaatsbezoek met een VR-bril, twee controllers en de software in de aktetas. “Het enige wat de geïnteresseerde moet doen is 2 tot 3 m2 vloeroppervlakte vrijhouden. Meer niet”, zegt Vicky Adriaensen nog. Acco wil de VR-toepassingen ook integreren in het onderwijs.