SCHERPENHEUVEL-ZICHEM Barbara Vangheluwe

Uitgeverij Averbode stelt nieuwe CEO aan

Uitgeverij Averbode uit Scherpenheuvel-Zichem heeft Barbara Vangheluwe aangesteld als nieuwe CEO. Vangheluwe moet de transformatie van de uitgeverij in goede banen leiden. 

Iedereen kent de boekjes Doremi, Zonnekind, Zonneland… Ze roepen bij velen herinneringen op aan de tijd op de schoolbanken. “Uitgeverij Averbode is dan ook een mooi huis van vertrouwen, met alom gekende merken die tot op vandaag vele generaties op een leuke manier hebben leren lezen en helpen groot worden”, zegt econoom Eric Seghers van de Abdij van Averbode. Maar tijden veranderen en de tijdschriftenmarkt lijdt erg, omdat we tegenwoordig op meer en andere manieren informatie en leerstof verwerken. “Toch is leren en jezelf ontwikkelen nooit zo noodzakelijk en populair geweest als nu. Het is niet meer alleen de opdracht van scholen en blijft niet beperkt tot kinderen”, aldus nog Seghers.

Nieuwe CEO 

Uitgeverij Averbode kiest er daarom voor om relevante content, onder nieuwe vormen en via moderne kanalen, naar bredere doelgroepen te brengen. Die transformatie, waarbij de hulp wordt ingeroepen van Duval Union Consulting,  zal stapsgewijs gepaard gaan met een doorgedreven digitalisering en een aangepaste organisatie van de creatie- en distributieprocessen. Om die transformatie in goede banen te leiden heeft Uitgeverij Averbode een nieuwe CEO aangesteld, Barbara Vangheluwe.”We zullen anders moeten werken en ook andere talenten moeten inzetten”, aldus Vangheluwe. “Maar we blijven vertrekken vanuit onze sterktes: een gekend trustlabel voor het onderwijs, sterke merken en goede content. Het wordt een hele uitdaging, maar ik zet me graag in om de komende generaties slimmer, sterker en bewuster te maken. Leren en opvoeden zijn de hoekstenen van een betere samenleving. Nelson Mandela zei ooit: ‘education is the most powerful weapon which you can use to change the world’. Die hang ik boven mijn bureau, dat is ons streefdoel.”

Profiel 

Barbara Vangheluwe was tot november 2017 aan de slag als commercieel directeur bij De Persgroep Publishing. Daarvoor werkte Barbara onder andere bij Leo Burnett en Belgacom.