Afbeelding3 Koen Van Wichelen is trots op zijn nieuwe Cultuur Magazine. Foto DBG

Uitgever Koen Van Wichelen brengt nu ook Cultuur Magazine op de markt

VILVOORDE - Koen Van Wichelen (56) brengt na zijn Boeken Magazine zeven jaar geleden nu ook een Cultuur Magazine uit. Van Wichelen maakt daarmee een gedurfde keuze in een door de crisis onder druk staande advertentiemarkt. “Omdat onze lezers het vragen.”

Aanleiding voor het nieuwe Cultuur Magazine is een grote lezersenquête bij de lezers van Boeken Magazine. “Daaruit bleek dat ze meer internationale literatuur en non-fictie aan bod willen zien komen”, legt Van Wichelen uit.

Enig chauvinisme

“Maar daarnaast bleek – tot onze verbazing – dat ze ook meer informatie willen over de brede Vlaamse cultuurscène. We hebben dat even laten bezinken maar toen we echt zijn beginnen nadenken over wat er in een nummer in het najaar zou staan, hadden we al snel voldoende inhoud. Uiteindelijk hebben we groen licht gegeven. Het is geen bijlage maar het zijn twee magazines geworden voor de prijs van één.”

Film, muziek, beeldende kunsten, televisie, musea, comedy, festivals,…: alle cultuurgenres komen aan bod. “Met focus op het bijzonder rijke en gevarieerde Vlaamse cultuuraanbod. Enig chauvinisme is ons niet vreemd”, knipoogt Van Wichelen.

Levensvatbaar

In het eerste nummer staan onder andere interviews met en reportages over singer-songwriter Tamino, actrice Charlotte Timmers, de heropening van het KMSKA, regisseur Lukas Dhont, choreograaf Wim Vandekeybus, Vlaams Cultuurminister Jan Jambon, de broers Bourlon over Het Kunstuur en komiek Nigel Williams.

Het zijn de ‘usual suspects’ van het moment. “Maar die bekende namen moet je hebben als trekkers. Ook bij Boeken Magazine zie ik dat. De verkoop is soms dubbel zo hoog als je een ‘naam van het moment’ hebt. Dat is gewoon zo. Het gaat ook om het geheel want daarnaast komen ook mindere bekende dingen aan bod.”

“Cultuur Magazine is uiteindelijk ook een commercieel product, zonder enige vorm van subsidies. Je moet dus wel genoeg lezers vinden om het levensvatbaar te maken. De investering draag ik als uitgever ook helemaal zelf.”

Positieve feedback

Van Wichelen – zelf ook auteur – heeft al een heel parcours in de uitgeverssector achter de rug. “Ik ben eerst een tijd hoofdredacteur geweest van jongerenblad Teek Magazine, dat vooral draaide rond film, was freelancer bij Humo en in 2000 ben ik met het reismagazine Grande begonnen. Daarna kwam Boeken Magazine en nu dus Cultuur Magazine.”

“Ik heb altijd al bladen en boekjes gemaakt, al van in de lagere school met mijn broer. Ik ben een voorbeeld van iemand die van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken (lacht)”

Wanneer zal Cultuur Magazine geslaagd zijn? “Als er voldoende positieve feedback komt van lezers en cultuurpartners en we dat uiteraard kunnen koppelen aan voldoende verkoop. Ik ben ook zelf enorm fier op het resultaat. Alles wat ik voordien heb gemaakt aan magazines is hierin bij mekaar gekomen.”

Cultuur Magazine zal zes keer per jaar verschijnen (tweemaandelijks) en wordt in bijna duizend verkooppunten verdeeld.