S.T.E.M. voor de toekomst was de campagneslogan van Voka voor de Open Bedrijvendag. STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics en is de verzamelnaam van alle technische, technologische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. De roep van bedrijven voor deze profielen is groot. De hogeschool UC Leuven-Limburg (UCLL) neemt het voortouw in de ontwikkeling van die vakken.
“Door een nakend tekort aan dergelijke profielen komt de sterke positie van Vlaanderen als kennisregio in gevaar”, zegt Frank Beckx, lid van het STEM-platform. “Onze jongeren scoren voortreffelijk in de STEM-vakken maar kiezen er steeds minder voor om in die richting verder te studeren of ermee aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Jammer, want we hebben hen nodig op alle niveaus en in alle sectoren. Wie zal anders uitdagingen zoals de vergrijzing en de opwarming van het klimaat het hoofd bieden? Wie zal blijven innoveren in de zorgsector en ons wegennet veiliger maken?”
Recentelijk werd het lerend netwerk STEM secundair onderwijs gelanceerd. Bedoeling is om met alle onderwijsactoren kennis te delen en op te bouwen rond wetenschap, techniek, engineering en wiskunde. Na een oproep van de Vlaamse overheid nam UCLL eerder dit jaar de handschoen op om met zo’n leergemeenschap te starten. De hogeschool treedt nu op als coördinator van het project.
“Met zijn expertisecel the art of teaching bleek UCLL de ideale partner om het lerend netwerk in de steigers te zetten”, zegt Renaat Frans van de lerarenopleiding. “De overheid en scholen geven aan dat er nood is aan ondersteuning in een zoektocht naar wat STEM allemaal inhoudt en hoe het kan landen in scholen.
Het project moet resulteren in bruikbaar lesmateriaal, goede praktijken, uitwisselingen van ervaringen en aanbevelingen. In het voorjaar van 2017 staan in Leuven regionale sessies gepland. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) trekt 80.000 euro uit voor het netwerk.