Uit een onderzoek dat het Leuvense marktonderzoekbureau GfK in opdracht van Telenet heeft uitgevoerd bij kmo’s met maximaal twintig werknemers blijkt dat de drempel om digitaal te ondernemen nog groot is in ons land. Een op vier zelfstandigen heeft daarvoor te weinig tijd en vindt het ook nog eens te duur. Een op vijf beschikt over te weinig kennis van de materie. Voorts heeft 82 procent geen webshop en 43 procent geen website.
Digitale aanwezigheid is vandaag voor kmo’s nochtans belangrijk om te kunnen opboksen tegen commerciële online giganten. Telenet Business lanceerde donderdag daarom een nieuw project om kmo’s te helpen om digitaal te ondernemen: de digitale versnelling.
De volgende maanden stuurt Telenet een tiental onafhankelijke digitale experts op pad naar duizend kmo’s in Vlaanderen om hen gratis tips te geven. Een aantal kmo’s kreeg al een expert over de vloer in een testfase van het project. In Vlaams-Brabant waren in dat stadium twee kmo’s betrokken: yogasalon Kokoro in Kortenberg en lingeriewinkel Furore in Dilbeek.
Sofie Verheirstraeten van Kokoro had, net zoals 78 procent van de zelfstandigen, geen strategie voor haar digitale activiteiten. “Ik was al lang actief op sociale media, zonder goed te weten wat ik aan het doen was. Ik was zeker niet slecht bezig, want mijn workshops zitten redelijk vol. Maar ik vroeg me wel af of het niet nog beter kon. Zeker omdat ik er veel tijd in stak en het bovenop mijn ander werk kwam. Sinds het bezoek van de expert plan ik mijn berichten op sociale media elke week in en hoef ik dat niet meer tussendoor te doen”, zegt de zaakvoerster.
Hilde Waaterplas van Furore had net zoals 43 procent van de kmo’s geen eigen website. Vrienden zouden een site maken, maar dat is er nooit van gekomen. De expert heeft tijdens zijn bezoek een website gemaakt en haar geleerd hoe ze met Google Analytics kan werken.