Plato bestaat al 30 jaar en wordt ondersteund door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Het is gericht op ambitieuze ondernemers die willen groeien en leren in één of meerdere managementdomeinen zoals HR, Marketing & Sales, Legal, Algemeen Management, etc. Tijdens een event bij Porsche Centre Brussels wierpen zo’n 120 Platonisten samen met trendwatcher en veranderingspsycholoog Herman Konings een blik in de toekomst kijkend naar generationele verschillen, van de alpha-generatie tot de babyboomers.
“Niemand kan de toekomst voorspellen, zelf trendwatchers niet, maar op basis van wetenschap en kennis van menselijk gedrag kunnen we wel gedrag voorstellen. De verschillen tussen de generaties maar ook de bepaalde beschavingsprocessen ondervinden veranderingen die impact zullen hebben op hoe we omgaan met arbeid, mobiliteit, veiligheid en ‘volhoudbaarheid’”, aldus Konings.
Voor Kris Claes, gedelegeerd bestuurder bij Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, zijn bijeenkomsten als deze, waarbij de waan van de dag even wordt vergeten en naar het grotere, toekomstige plaatje wordt gekeken, onbetaalbaar. “Een ondernemer die niet alleen vandaag, maar ook morgen het verschil wil maken en zijn bedrijf op lange termijn wil laten groeien, is het aan zichzelf verplicht zijn blik te verruimen. Het is onze taak om hen daarbij te ondersteunen. Daarom dat trajecten als Plato zo waardevol zijn voor ambitieuze bedrijfsleiders en managers en het stemt ons dan ook gelukkig te zien dat ze zo enthousiast onthaald worden.”
Dit jaar zijn er in Vlaams-Brabant 6 Plato-groepen die maandelijks samenkomen, goed voor zo’n 90 deelnemers. Per groep zijn er twee of drie peters en meters – ervaren ondernemers in het betrokken managementdomein – en een Voka-coach die het traject in goede banen leiden. Deze maand start een Platogroep rond sales & marketing, in mei eentje rond leiderschap en in juni een rond algemeen management.