Een betere planning van treinen en sporen in Brussel kan het treinverkeer veel stipter maken. Dat zegt onderzoekster Sofie Burggraeve van het Mobility Research Centre van KU Leuven.
Burggraeve ontwierp een nieuwe methode voor het opstellen van de dienstregeling in Brussel. De flessenhals in de hoofdstad geldt als grootste oorzaak van vertragingen op het hele spoorwegnet.
Reizigers zouden zeventien procent sneller door Brussel kunnen. En vooral: er is minder vertraging voor de rest van het net.
Burggraeve zorgde in haar model voor meer buffertijd tussen twee treinen op hetzelfde knooppunt en beter berekende extra minuten op plaatsen waar standaardvertragingen ontstaan.
“Het model dat bij ons ontwikkeld werd, is zeer low cost”, zegt professor Pieter Vansteenwegen van de afdeling Verkeer & Infrastructuur van de KU Leuven. “Het kan op zeer korte termijn getest worden en gebruikt bij het opstellen van toekomstige dienstregelingen.”
Spoorwegmaatschappij NMBS gaat de onderzoekster uitnodigen voor een gesprek. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel overweegt om hetzelfde te doen.