De geplande trams van Brussel-Noord naar de luchthaven in Zaventem en van Brussel naar Willebroek lopen forse vertraging op. De geplande deadline van 2020 is niet meer haalbaar. Brussel en Vlaanderen kibbelen om een akkoord te vinden over het deel dat op Brussels grondgebied ligt.
Het dossier zou lange tijd hebben stilgelegen door de onenigheid tussen Vlaanderen en Brussel over de vliegroutes vanuit Zaventem. Een nieuwe timing wordt volgens De Tijd niet vooropgesteld.
Vlaanderen heeft met het Brabantnet al langer plannen voor een aantal tramverbindingen in en rond Brussel en de luchthaven van Zaventem. Het gaat om drie lijnen: een luchthaventram van Brussel-Noord naar Brussels Airport, een tram naar Willebroek langs de A12 en een Ringtram van Jette tot Zaventem.
Het was de bedoeling om in 2020 de eerste trams te laten rijden. Die deadline is niet meer haalbaar voor de luchthaventram en voor de tram langs de A12. Zo zijn nog niet alle vergunningsprocedures rond en zullen de werken nog jaren in beslag nemen. Voor de luchthaventram zou het gaan om drie jaar, voor de tram langs de A12 vijf jaar.
Een van de belangrijkste obstakels voor een nieuwe timing is de samenwerking met Brussel. Beide trams moeten voor het laatste deel van het traject de tramsporen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gebruiken. Technische gesprekken daarover verlopen relatief goed. Maar voor de samenwerking moet ook een politiek akkoord met Brussel worden gevonden.
Het overleg lag lange tijd stil door de onenigheden tussen Vlaanderen en Brussel over de vliegroutes. Een tweede knelpunt is de financiering. De luchthaventram kost ongeveer 100 miljoen euro. De tram langs de A12 gaat 400 miljoen kosten. De Vlaamse regering heeft daarvoor nog geen geld opzijgezet.
Het derde project van het Brabantnet zit wel op schema. Voor de Ringtram, die van de luchthaven in Zaventem via Vilvoorde naar de Heizel rijdt, is gekozen voor een trambus. De werken starten nog dit jaar. De trambus zou vanaf de lente van 2019 moeten rijden.