Siemens Repair Café Foto: if

Topingenieurs van Siemens herstellen spullen tijdens eerste Repair Café

Het bedrijf Siemens uit Huizingen organiseerde voor de eerste keer een Repair Café. Topingenieurs kregen een tiental objecten in handen om nieuw leven in te blazen, van fietsen tot wafelijzers. De eigenaars konden ter plekke leren hoe ze voortaan zelf hun gebroken materiaal herstellen.

Siemens is actief in verschillende domeinen, van hernieuwbare energie over slimme gebouwen en digitale industriële toepassingen tot mobiliteit. Met de eerste editie van het Siemens Repair Café zet Siemens die expertise nu in op een kleinere schaal.

“Tijdens het Siemens Repair Café geven we onze ingenieurs de kans om het over een andere boeg te gooien en hun technische kennis op een andere manier te botvieren. Een wafelijzer herstellen is toch iets anders dan wat ze hier normaal doen. Bovendien blazen ze zo oud of verouderd materiaal nieuw leven in, verdwijnt dit niet op de afvalberg en leveren we als organisatie een duurzame bijdrage met een leuk initiatief”, vertelt Katrien Valkiers, hoofd communicatie en sustainability bij Siemens. “Met het initiatief wil Siemens het idee van circulariteit promoten bij de medewerkers en de cultuur van elke dag leren verstevigen.”

Tips

Afgelopen maand konden de medewerkers van Siemens zich via een enquête kandidaat stellen om reparaties uit te voeren of een herstelproject voor te stellen. Alles wat draagbaar is, kwam in aanmerking, van fietsen tot laptops en huishoudtoestellen. Maar liefst veertig medewerkers stelden zich kandidaat om hun collega’s uit de nood te helpen en bij te scholen tot herstellers.

Terwijl de ingenieurs zich over de kapotte toestellen bogen, namen ze de eigenaars mee in het herstelproces. Onder het motto ‘elke dag leren’ deelden ze hun kennis en tips over hoe ze in de toekomst zelf wat kunnen herstellen indien nodig. Alle voorwerpen konden aan het eind van het Siemens Repair Café hersteld terug mee naar huis, klaar voor wat extra jaren dienst.

“Ik had al lang een fiets in de garage staan die dringend op onderhoud moest, maar ik kwam er maar niet aan toe”, zegt Blanche Van Der Smissen, Internal Sales Engineer instrumentation bij Siemens. “In het Repair Café was hij in geen tijd gemaakt. Het was fijn om de collega’s zo aan het werk te zien en zelf ook wat technische kennis op te doen. Ik kijk al uit naar de tweede editie, ik heb vast nog wat op zolder liggen dat hersteld kan worden.”