Odette-Materialise-52

Tokai en Materialise helpen Boonen en De Munck aan trendy sportbrillencollectie

TIENEN/LEUVEN - De Tiense lenzenproducent Tokai en het Leuvense 3D printing technologiebedrijf Materialise hebben een aardige bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de 'Odette Lunettes x Tom Boonen' sportbrillencollectie. 

De collectie van Odette Lunettes is het resultaat van een samenwerking die de creatieve ontwerpen van Odette Lunettes, de 3D-printexpertise van Materialise, de lenzen van de Tiense producent Tokai en de sportieve achtergrond van voormalig wereldkampioen wielrennen Tom Boonen samenbrengt.

“3D printen is ideaal om een technisch sportframe te maken zonder afbreuk te doen aan het design dat we voor ogen hadden”, zegt Eline De Munck, medeoprichter van Odette Lunettes. “Daarenboven kan je het ontwerp personaliseren. Met onze ‘Odette Lunettes X Tom Boonen’ collectie kan de consument zelf de kleur en de maat van zijn montuur kiezen.”

Het ontwerp is geschikt voor sport zonder afbreuk te doen aan stijl, en biedt een uniseks montuur dat verkrijgbaar is in twee maten en drie kleuren. De mogelijkheid voor consumenten om hun maat en kleur te kiezen is een belangrijk voordeel van 3D printing; mass customisation is mogelijk zonder de kostbare investering vooraf of voorraadrisico’s.

De brillen worden geproduceerd in Ultrasint® PA11 door Forward AM, het merk van BASF 3D Printing Solutions. Ultrasint® PA11 is de nieuwste toevoeging aan het brillenmateriaalportfolio van Materialise. Het biogebaseerde materiaal wordt op verantwoorde wijze gewonnen uit castorbonen, op basis van Arkema Rilsan® Polyamide 11.  Arkema ontwikkelt geavanceerde polyamide 11-materialen, afkomstig van bewust gewonnen planten zonder ontbossing te veroorzaken. Samen met BASF 3D Printing Solutions, Jayant Agro-Organics en Solidaridad is het bedrijf stichtend lid van het Pragati Initiative voor duurzame castorbonenlandbouw in India, dat enkele duizenden boeren heeft opgeleid in goede landbouw- en sociaaleconomische praktijken.