Volgens de jongste hotelbarometer van Toerisme Vlaanderen komen er tien procent minder toeristen naar Vlaanderen en krijgen vooral de vijf Vlaamse kunststeden rake klappen, met een daling tot vijftien procent. Toerisme Leuven legt andere cijfers op tafel en houdt naar eigen zeggen de bezettingsgraad op peil door aanhoudende inspanningen.
“Ook in Leuven heeft het negatieve imago van ons land een impact, maar door de aanhoudende inspanningen van Toerisme Leuven en Toerisme Vlaanderen is er geen reden tot alarm”, zegt schepen van Toerisme Dirk Vansina (CD&V). “In vergelijking met de andere kunststeden en Brussel scoort Leuven niet slecht. Op Gent na kende Leuven de afgelopen maanden zelfs de hoogste bezettingsgraad.”
Ook in vergelijking met vorig jaar blijft de daling voor Leuven beperkt. In juni was er wel een opgemerkte daling van de bezettingsgraad van 83,3 naar 64,3 procent. Dat grote verschil komt door de verschuiving van Rock Werchter, dat in 2015 in juni plaatsvond en dit jaar in juli. In mei was de bezetting 68,5% (74,3 in 2015), in april 71,6% (72,3 in 2015) en in maart 67,8% (73.2 in 2015).
De stad Leuven leverde op vlak van toerisme, meetings en events doorgedreven inspanningen om de bezettingsgraad op peil te houden. Er was de tweede editie van Het Groot Verlof in combinatie met de zomercampagne van Toerisme Leuven waarbij interessante hoteldeals werden aangeboden. Meeting Leuven, de organisatie voor zakentoerisme in Leuven, nam de strategische beslissing om vooral te focussen op de markt van de associaties.
Een andere reden waarom de cijfers in Leuven redelijk stabiel blijven, is het feit dat de stad veel nationale bezoekers en bezoekers uit de buurlanden over de vloer krijgt. Die markten zijn veel minder getroffen dan de verre markten. Leuven haalt ook veel businessgerelateerde overnachtingen binnen. Die markt herstelde zich vrij snel na de aanslagen van maart.