De site ligt net zuiden van de kern Westrode aan de oostzijde van de A12. De huidige bestemming als zone voor milieubelastende industrie wordt in vraag gesteld.
Een onderzoeksteam kreeg de opdracht om haalbare mogelijkheden in kaart te brengen. Het gebied werd in de jaren ’70 aangekocht met het oog op de ontwikkeling van een bedrijventerrein. Anno 2021 is dit soort industriezone niet langer de meest geschikte invulling. Daarom onderzoekt een multidisciplinair team nu welke invulling zowel maatschappelijk als economisch haalbaar én realiseerbaar is.
In dit onderzoek worden alle mogelijkheden en beperkingen van de site geanalyseerd, vanuit verschillende invalshoeken: ruimte, economie, landschap, mobiliteit, enz. Na een grondige analyse worden verschillende denkpistes voorgesteld die wenselijk en haalbaar zijn. Doel van het onderzoek is om een nieuwe geschikte invulling van deze zone te bepalen.
In de eerste helft van 2022 worden ook werktafels en participatiemomenten georganiseerd. Hier kunnen geïnteresseerden hun goed idee toevoegen aan het onderzoek. “Uiteraard worden ook de verschillende bestuurlijke niveaus (de gemeente, de provincie, Vlaamse Overheid) betrokken. De bedoeling is om in de zomer van 2022 een eerste stap af te ronden”, luidt het.
Processie van Echternach in Meise
1977: de site krijgt als bestemming industriezone: in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse wordt bij Koninklijk Besluit een zone van bijna 80 ha industrie- en uitbreidingszone voor industriële activiteiten vastgelegd.
1988: aanvang van de verwervingen.
1997: Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen: de toekomst van het bedrijventerrein komt op de helling te staan. Er is sprake van een openruimteverbinding tussen Antwerpen en Brussel over Nieuwenrode. Niet Meise, maar Londerzeel wordt aangeduid als specifiek economisch knooppunt.
2004: de Vlaamse Regering neemt Meise-Westrode mee als strategisch project. De invulling als bedrijvenzone wordt onderzocht.
2007: de Vlaamse Regering stelt een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan op voor de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein en een ongelijkvloerse kruising tussen de Kerkhofstraat en de A12.
2010: het ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wordt herzien, ook wat betreft Meise-Westrode. De Raad van State schorst het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan omdat het in strijd is met het Structuurplan Vlaanderen. De raad oordeelt dat Meise geen economisch knooppunt is en dat er dus geen rechtsgrond is om in Meise-Westrode bij GRUP een bedrijventerrein te bouwen. De bestemming blijft echter nog steeds ‘industriezone’.
2011: de Vlaamse Regering selecteert Meise-Westrode als een bijzonder economisch knooppunt waar mogelijk bijkomende economische activiteiten kunnen worden opgestart.
2014: streekintercommunale Haviland stelt de site in verkoop voor ontwikkeling, conform de bestemming, bedrijvenzone.
2019: Haviland schort de verkoopsprocedure op en beslist om zich samen met de projectpartners te bezinnen over de toekomst van de site.