Tiense Suikerraffinaderij rondt sterke bietencampagne af

bietencampagneDe Tiense Suikerraffinaderij heeft een sterke bietencampagne afgerond. Met een totale opbrengst van meer dan 200.000 ton suiker blikt de onderneming uit Tienen terug op een “goed tot zelfs uitstekend jaar”.

De suikerbietencampagne startte op 21 september. De resultaten stemmen Jan Ingels, plantmanager en sitedirector van Tiense Suikerraffinaderij, tot tevredenheid. “We noteren een opbrengst van tachtig ton bieten per hectare en een suikergehalte van bijna achttien procent.”

“De opbrengst heeft die van het recordjaar 2011 niet overschreden. Maar toch werd 2015 voor ons een mooi jaar, met betere resultaten dan in 2014.” Toen leverde een hectare veld gemiddeld 77,2 ton bieten op. In 2013 was dat 73,12 ton. De Tiense Suikerraffinaderij wacht nog met het vrijgeven van precieze cijfers over het ingezaaide areaal.

In het totaal leverden de voorbije maanden zowat 5.000 telers bieten aan de raffinaderij in Tienen en het filiaal in Longchamps. De duur van de campagne werd vastgelegd op 103 dagen. Er waren nauwelijks vertragingen door het goede weer in de herfst en van vorstschade was geen sprake. In 2014 werd de campagne afgerond na 112 dagen. In 2013 duurde het 120 dagen.

Voor de Tiense Suikerraffinaderij was het niet alleen een succesvolle campagne door het toprendement aan suiker per hectare. Ook de goede werking van de fabrieken stemt tot tevredenheid. Er waren voor het tweede jaar op rij geen noemenswaardige incidenten en de fabrieken bleven zo goed als continu draaien.