Thijs Claes is de Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer van het jaar 2016. De 32-jarige ceo van Daddy Kate uit Sint-Pieters-Leeuw werd bekroond omdat hij volgens de jury “als ondernemer perfect het ondernemerschap weerspiegelt dat jongeren kan inspireren als voorbeeld”.
Daddy Kate ontstond begin 2015 uit de fusie van een drukkerij met een communicatiebureau. Zo ontstond een creatieve onestopshop die de klanten diensten levert op gebied van print, branding, graphic design en digital solutions.
Claes vormde een klassieke drukkerij om tot een vernieuwend bedrijf met aandacht voor marketing en marktpositie. Door gerichte overnames en fusies in de jongste jaren evolueerde Daddy Kate tot een van de meest innovatieve bedrijven in de sector. Hierdoor werden de voorbije jaren belangrijke klanten binnengehaald zoals Proximus, Delhaize en Royal Canin.
De germanist-filosoof kijkt verder dan de handelsbalans. Ook de tevredenheid van de 130 medewerkers staat bovenaan de agenda. Eind vorig jaar werd een interne werkgroep opgericht over great place to work. Daddy Kate heeft de ambitie om tegen 2020 bij de beste werkgevers van België te zijn.
Junior Chamber International (JCI) bekroont elk jaar in elke Vlaamse provincie een jonge ondernemer tussen de 18 en de 40 jaar. De Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer is automatisch kanshebber voor de verkiezing van de Vlaamse Jonge Ondernemer op 29 april.
Thijs Claes volgt Samuel De Wever van Destiny op, die ook de Vlaamse laureaat werd. In de Vlaams-Brabantse competitie haalde hij het van Alexander Vuysteke (Yools), Pieter Vanparijs (Ecompany) en Jonathan Cornelissen (DataCamp).
“Ik heb tot dusver één ding geleerd: omring je met de juiste mensen”, zegt Claes. Als derde telg van de familie had hij geen interesse in het bedrijf van zijn ouders. “Onder druk heb ik het één jaar geprobeerd. Zes jaar later ben ik een volbloed ondernemer. Ondernemen is zoveel uitdagender dan het onderwijs.”