MVO Vlaanderen (maatschappelijk verantwoord te ondernemen) organiseert met een aantal partners een opleidingsreeks van vier werkateliers, die telkens in elke Vlaamse provincie georganiseerd worden. Het is de tweede keer op rij dat de coaches van “ikMVOok”, Anouk Van de Meulebroecke (Slidingdoors) en Sabine Simoens (Cayman), het traject trekken. Samen begeleiden zij de deelnemers – elk vanuit hun specifieke expertise – naar een duurzaamheidsrapport dat zowel inhoudelijk als qua vorm past bij hun organisatie. Dat gebeurt volgens de regels van de kunst, dus conform de internationaal erkende GRI-richtlijnen.
In september ging de meest recente reeks van start. 88 gemotiveerde deelnemers uit diverse sectoren schreven zich in. Zij engageren zich om de vier werkateliers te volgen en voor hun bedrijf of organisatie een duurzaamheidsverslag op te stellen. Zowel kleine als grote bedrijven, non-profitorganisaties als overheden zijn vertegenwoordigd. De deelnemers kunnen rekenen op een evenwichtige mix van theoretische kennis en creatieve inspiratie voor opmaak en communicatie.
Eén van de deelnemers die in 2013 dankbaar gebruik maakte van de individuele begeleiding is Theuma uit Bekkevoort. Als een van de grootste leveranciers van binnendeursystemen in Europa integreert Theuma bewust MVO in zijn algemeen bedrijfsbeleid. Kwaliteits- en Milieumanager Bart Van Damme: “Samen met mijn collega Marketing en Communicatie Manager Anouk Walinga volgde ik de opleiding ‘ikMVOok’ in Vlaams-Brabant. We lieten ons daarna begeleiden door Slidingdoors voor het afwerken van ons duurzaamheidsverslag.”
In juli 2014 publiceerde Theuma reeds een tweede duurzaamheidsverslag conform GRI-G4, waarin onder meer gezondheid, veiligheid en arbeidsomstandigheden, ISO 9001 en ISO 14001, en de CO2-footprint aan bod komen.
“Bij het opstellen van het verslag hebben we bijzonder veel aandacht besteed aan het organiseren van een stakeholderdialoog met onze klanten en het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek bij onze medewerkers”, zegt Van Damme.
“In eerste instantie hebben we het rapport enkel intern verdeeld en op de website gepubliceerd. Het werd ook ingediend voor de Award Best Belgian Sustainability Report en we kregen van de jury een eervolle vermelding omdat dit een mooi voorbeeld was van hoe een duurzaamheidsverslag voor een KMO er zou moeten uitzien. Nu sturen we onze belangrijkste stakeholders hier een mailing over.”
In afwachting van de feedback van deze stakeholders zet Theuma volop in op drie belangrijke MVO-thema’s : een verdere daling van het energieverbruik en de CO2-footprint; het project ‘Orde en netheid’ volgens de 5S-methode (Sorteren – Schikken – Schoonmaken – Standaardiseren – Standhouden) en het verder uitrollen van de Theuma Academy, een opleidingsconcept voor zowel de medewerkers als klanten en leveranciers.”