The-Spreadmaker-88-LR

The Spreadmaker prepareert wekelijks tonnen preparé

HULSHOUT/BEGIJNENDIJK – Vleesverwerkend bedrijf The Spreadmaker is verhuisd naar het industriepark in Hulshout. In de nieuwe vestiging zal de onderneming wekelijks tot 35 ton filet americain en preparé produceren. 

Speel je binnenkort een martino of een broodje preparé naar binnen, dan is de kans groot dat het vlees (in verschillende recepturen) bereid is bij The Spreadmaker, specialist in de bereiding van filet americain, preparé en hartige spreads. “Wekelijks produceren we tot 35 ton van het smeerbare en hartige broodbeleg”, zegt algemeen directeur Peter Aerts (foto hieronder) van The Spreadmaker.

Verhuizing 

Recent verhuisde het bedrijf van Herenthout naar een nieuwe vestiging van 5.000m2 in het industriepark in Hulshout. “Ons vorige pand in Herenthout was te beperkt geworden door onze groei van de afgelopen jaren. Het productievolume is verzesvoudigd dankzij nieuwe partnerschappen in binnen- en buitenland in retail, groothandel, industrie en food service,” zegt Aerts. “De uitbreiding was dan ook een absolute noodzaak om het toenemend aantal klanten snel en flexibel te blijven bevoorraden. Maar ze biedt ook meer mogelijkheden om in samenwerking met onze klanten eigen en nieuwe recepturen te ontwikkelen”, luidt het. Van de geclaimde vermindering van het vleesverbruik merkt The Spreadmaker naar eigen zeggen niets. “In de supermarkten kan de verkoop van vlees misschien zijn teruggevallen, maar we merken toch dat er nog altijd heel veel vlees wordt gegeten op restaurant of in andere eetgelegenheden”, klinkt het.

Naamsverandering 

Gelijktijdig met de verhuizing voerde de onderneming een naamsverandering door: Prima Food werd The Spreadmaker. “De nieuwe naam sluit beter aan bij de groeiende ambitie en activiteiten van de private label fabrikant. In de toekomst wil The Spreadmaker zich blijven focussen op de ontwikkeling en de verkoop van filet americain en preparé, met aanvulling van innovatieve verse spreads die afgestemd zijn op de nieuwe voedingstrends, zoals bijvoorbeeld groentespreads of de hybride spreads waarin groente en vlees zijn verwerkt”, klinkt het.  De afzetmarkt bestaat vooral uit België en in mindere mate Nederland en het noorden van Frankrijk. “Eetgewoontes zijn erg regionaal. Zo vinden Belgen en Nederlanders de martino erg lekker. In Duitsland, daarentegen, halen ze voor de spread de schouders op”, zegt de algemeen directeur.

Kwaliteitsgarantie 

Deze maand behaalde The Spreadmaker, behalve haar definitieve erkenning, ook de kwaliteitsgarantie, het IFS Food-certificaat op hoger niveau. “Dat is een belangrijk en betrouwbaar signaal naar al onze klanten en toekomstige partners toe”, besluit Peter Aerts.

The Spreadmaker

Bij The Spreadmaker werken momenteel zestien personen. Bij de oprichting zes jaar geleden waren er dat zes. De omvang van de investering in de nieuwe vestiging alsook de jaarlijkse omzet houdt het bedrijf binnenskamers. De nieuwe site in Hulshout stond vijf jaar leeg en was voordien de uitvalsbasis van vleesverwerker Van Loo, die in 2012 failliet werd verklaard.