IMG_2577

The Lodge Wines vindt warme thuis aan De Witte Molen

AARSCHOT –  In de gloednieuwe KMO-zone De Witte Molen in Aarschot heeft wijn(belevings)centrum The Lodge Wines de deuren geopend. Het bedrijf komt over van Lummen.

Voorlopig is The Lodge Wines geopend op zaterdagnamiddag (13-18 uur) en tijdens de week op afspraak. Maar de zaakvoerders van het wijn(belevings)centrum broeden op plannen om meer te doen dan het slijten van kratten wijn en bubbels. “Er zijn ideeën om op termijn te starten met bijvoorbeeld afterwork party’s, proeverijen, show cooking en champagne-sessies”, vertelt Tom Moons, Financieel directeur van The Lodge Group. “De ligging en het pand zelf lenen zich daartoe. Het is een vrij warme omgeving en akoestisch gezien een gezellige ruimte.”

Idee

The Lodge Wines is ontstaan in 2013, en was aanvankelijk gevestigd in een kleine kelderruimte van restaurant De Oude Kantien in Heverlee. “In het kader van onze ruimere horeca-activiteiten hebben we beslist om zelf onze wijnen aan te kopen omdat we toch een stukje van onze marges weggaven aan tussenpersonen. Op een bepaald moment hebben Guy (brasseries) en Dieter (hotels) Peeters, zonen van stichter Luc, en ikzelf beslist een nieuwe vennootschap op te richten: The Lodge Wines. Vervolgens zijn we in binnen-en buitenland contacten beginnen leggen”, vertelt Tom.

Verhuizingen

Als snel bleek de kelder niet de ideale locatie te zijn omdat er onder andere geen paletten konden geleverd worden. “Als de paletten cava voor de deur stonden, moesten we met z’n drieën een halve dag verlof nemen om die kratten naar beneden te dragen. Na anderhalf jaar zijn we dan verhuisd naar een 180m2 grote huurunit op een industrieterrein in mijn thuisbasis Lummen. Huren is geld wegsmijten, en dus ging Guy op zoek naar een koopruimte. Op een dag viel zijn oog op dit voor onze activiteiten centraal gelegen pand in Aarschot (foto hierlangs)”, luidt het. Voor de invulling van de ruimte koos het management ervoor om de zaak links in te richten als een soort magazijn terwijl het midden en de rechterkant dienst doet als wijn(belevings)centrum met degustatieruimte, geklimatiseerde cel en frigo’s. En daarmee werd ook meteen vormelijk en inhoudelijk het winkelconcept op zaterdag uitgewerkt. “We doen dit met veel plezier. Guy, Dieter en ikzelf verwelkomen afwisselend de klanten voor een belevingsnamiddag rond wijn en bubbels”, vertelt Tom.

Exclusiviteit/private labels

The Lodge Wines importeert erg “breed” met wijnen uit twaalf landen (specialisatie: Spanje en Frankrijk). “Het is de wens van The Lodge Group om de wijnkaart breed en interessant te houden. Concreet vullen we dat concept in door altijd op zoek te gaan naar regionale, Belgische en internationale exclusiviteiten. Voor heel wat wijnhuizen is The Lodge Group een soort ambassadeur. Voor hen is het belangrijk dan hun wijnen op onze kaart staan. Het biedt ons ook de kans om exclusieve, private labels (wit, rood en rosé) aan te bieden aan onze klanten in de horecazaken. Via onze wijnkaart komen diezelfde klanten dan ook in contact met The Lodge Wines”, vertelt Tom. Voorlopig is The Lodge Group met 70% van de omzet de grootste afnemer van The Lodge Wines.

Herfstdegustatie

Wie het aanbod van The Lodge Wines wilt ontdekken, kan op 16 november aanstaande (14 tot 18 uur) terecht op de Herfstdegustatie in restaurant ’s Hertogenmolens in Aarschot.

The Lodge Group

Bij The Lodge Group werken tussen 250 en 300 medewerkers. Exclusief The Lodge Wines draait The Lodge Group een jaaromzet van 17 tot 18 miljoen euro.