Het slotevent van track25, cross media regio Mechelen-Vilvoorde, zorgt voor een bruisende sfeer in De Kruitfabriek in Vilvoorde. Ondernemers, studenten, docenten en overheden blikten terug op een parcours van drie jaar, maar richtten hun blik ook op de toekomst. Vlaams minister Sven Gatz zag dat het goed was en dat dankzij een challenge enkele innovatieve ideeën ontstaan.
Vlaams minister van Media, Cultuur, Jeugd en Brussel, Sven Gatz, is voorstander van de drie invalshoeken van track25: “Het onderwijs- en bedrijfsleven zijn de belangrijkste as. De overheid heeft een contextuele rol door zaken mogelijk te maken en een kader scheppen.”
Gatz hield ook een pleidooi om de lijn verder door te trekken. “De as Mechelen-Vilvoorde, en bij uitbreiding Brussel-Noord, kan gelden als Europese hub, als digital valley in de top drie van Europa.” Het gaat daarbij zowel over grote als freelance spelers in een evenwichtig ecosysteem. “Die spontane gisting zorgt voor een betere kwaliteit, je kan dat talent kweken in de juiste context.” Ook de minister heeft geen glazen bol en dus geen idee hoe de sector, die razendsnel verandert, er over vijf jaar zal uitzien. “We mogen onszelf op de borst kloppen, het gebeurt niet allemaal in Silicon Valley.”
Tijdens het slotevent pitchten de deelnemers aan de challenge hun cross media idee. Curator Pieter Daelman van Bedenk blikt tevreden terug: “Een innovatief idee hebben we tijdens een vijftal workshops samen getransformeerd naar een realistisch verhaal.” Een professionele jury zag het niveau van de pitches de verwachtingen overstijgen. “De bijzonder originele ideeën werden allemaal zeer sterk gepitcht”, besluit juryvoorzitter Johan Tuyaerts. Uiteindelijk ging OAST aan de haal met een jaar een flexdesk in het Oh! in Mechelen en een Voka Bryo traject. Zij stelden een platform voor waar ze bedrijven en social influencers met elkaar matchen.