In aanloop naar de kerstfeesten is het over de koppen lopen in de pop-upstore van De Kringwinkel SPIT in Leuven. Uit onderzoek dat woensdag bekend werd gemaakt, blijkt dat meer dan een kwart van de Belgen tevreden is met een tweedehandscadeau. De vraag naar gebruikte geschenken nam toe met minstens vijftien procent.
De Kringwinkel SPIT uit Leuven opende begin december voor drie maanden een pop-upstore in het gebouw van de voormalige Corso in de Diestsestraat. Een slimme zet, blijkt dezer dagen. Shoppers vinden massaal hun weg naar de aangeboden producten. Die variëren van textiel en huisraad tot boeken en kleinere meubelstukken.
Het succes sluit naadloos aan bij onderzoek dat iVox deze maand in opdracht van tweedehandsketens Kringwinkels en Troc.com en de zoekertjessite 2dehands.be liet uitvoeren bij duizend Belgen. Beide ketens zagen de vraag naar gebruikte cadeaus toenemen met vijftien tot zelfs 25 procent.
“Meer en meer mensen komen in onze winkels snuisteren naar het perfecte tweedehandsgeschenk. Ze doen dat zeker niet alleen voor de prijs. Ook de originaliteit van de geschenken speelt een rol. Dat de producten al een verhaal en een leven achter de rug hebben, maken ze voor de ontvanger net waardevoller”, zegt Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com in België.
De top vijf van gewenste tweedehandscadeaus voor mannen wordt aangevoerd door boeken en strips, gevolgd door cd’s, vinyl, tuinartikelen, doe-het-zelfartikelen, dvd’s, kunst en antiek. Bij vrouwen zijn dat boeken, strips, kledij, accessoires, kunst, antiek, cd’s, vinyl en dvd’s.